Ostatnia aktualizacja artykułu: 6 listopada 2020 r.
„Jak dodać stronę do Google?” – to chyba najczęstsze pytanie zadawane przez nowe osoby na forach webmasterskich czy forach o pozycjonowaniu. Dodanie strony do Google jest możliwe na 3 sposoby:
1. dawniej dostępny był formularz Google add URL, jednak od dłuższego czasu zgłoszenie strony do Google jest możliwe wyłącznie za pośrednictwem Google Search Console. Jest to opcja dostępna po wpisaniu adresu strony w polu wyszukiwania (pierwszy obrazek) lub bezpośrednio z poziomu podstrony wskazującej na stan danego adresu (drugi obrazek), przy czym druga opcja jest od listopada 2020 r. tymczasowo wyłączona;
2. zgłoszenie mapy strony przez Google Search Console – zakładka „Mapy witryn”, co przyspiesza dotarcie Googlebota do uwzględnionych w nich adresów;
3. pozyskiwanie linków i czekanie, aż robot Google za ich pośrednictwem trafi na Twoją stronę i ją zaindeksuje.
Skorzystanie ze wspomnianego w pierwszym punkcie formularza skutkuje indeksacją nawet w czasie krótszym niż minuta – szczegóły znajdziesz we wpisie na Facebooku. Aby sprawdzić, czy strona jest już zaindeksowana, należy odpytać Google komendą w postaci:
site:domena.pl
np.:
site:lexy.com.pl
Zwróć uwagę, że po dwukropku nie ma przecinka, a sprawdzana jest domena bez przedrostka www, aby mieć pewność, że Google zwróci prawidłowe wyniki. Gdyby mój blog został zaindeksowany pod adresem lexy.com.pl/blog/, a ja odpytywałabym o domenę www.lexy.com.pl, nie zwróciłoby żadnego wyniku. Kiedy już zaindeksujesz stronę, powinieneś na bieżąco monitorować jej pozycje, np. w SeoStation.
Wracając do tematu linków, ważne jest, aby prowadziły one ze stron często odwiedzanych przez roboty. Dzięki temu Googlebot będzie częściej trafiał na Twój serwis i tym samym częściej odświeżał jego kopię. Oczywiście samo dodanie strony do Google i innych wyszukiwarek nie sprawi, że od razu będzie można znaleźć Twoją stronę na wysokich pozycjach, w szczególności dla trudniejszych fraz. Najlepiej zapisz się na mój kurs pozycjonowania, po przebyciu którego będziesz miał wiedzę niezbędną do kontynuowania prac nad swoją stroną i czytania znacznie bardziej zaawansowanych materiałów na tematy związane z SEO.