Zgodnie z zapowiedzią, kontynuuję temat dywersyfikacji, który rozpoczęłam wpisem o schemacie linkowania stron docelowych. Temat w pierwszym momencie może wydawać się banalny – w końcu od lat wszyscy trąbią o tym, aby nie linkować zbyt intensywnie tych samych fraz, tylko je różnicować. Jest jedno ale – wiele osób ogranicza się do różnicowania przez stosowanie zbliżonych do siebie słów kluczowych, zamiast stosować zupełnie inne typy anchorów. Właśnie na tym temacie się dzisiaj skupię.
Dzisiaj będzie krótko, ponieważ sposób interpretacji tabeli opisałam już wcześniej. Przypomnę tylko, że nadal zakładamy linkowanie z wielu różnych źródeł, ze stron o wysokiej jakości oraz – tam gdzie to możliwe – tematycznie powiązanych ze stroną pozycjonowaną.
Wybrane źródła linków wg anchorów – schemat
źródło linka | brandowe (Lexy, lexy.com.pl/blog/) |
komercyjne/EMA (kurs pozycjonowania) |
mieszane (kurs Lexy) |
inne (na tej stronie) |
artykuły | + | +- | + | + |
giełdy linków | +- | + | + | – |
katalogi firm, sklepów, ogłoszenia | + | +- | + | +- |
katalogi stron | + | +- | + | – |
komentarze na blogach | + | – | – | – |
linki do partnerów | +- | + | + | – |
materiały graficzne | + | – | +- | + |
materiały PDF | + | +- | + | – |
materiały prasowe | + | – | – | +- |
materiały video | + | – | – | + |
materiały w formie prezentacji | + | – | – | + |
posty na forach | + | +- | +- | + |
profile | + | – | – | – |
reklama graficzna (bannery) | + | +- | + | – |
serwisy dziennikarstwa obywatelskiego | + | – | + | +- |
zaplecze | +- | + | + | +- |
Źródło: załącznik do www.lexy.com.pl/blog/produkt/kurs-pozycjonowania-dla-srednio-zaawansowanych
Użyty skrót EMA oznacza „exact-match anchor text„, czyli anchor składający się w 100% z pozycjonowanych słów kluczowych. Z kolei anchory mieszane to inaczej „partial-match anchor text„, czyli anchory częściowo pokrywające się ze słowami kluczowymi, ale zawierające również inne frazy, np. brandowe (z ang. branded anchor text). I ostatnia grupa pozostałych fraz to „zero-match anchor text„, czyli te najbardziej neutralne i niezwiązane z pozycjonowanymi słowami kluczowymi. Przy okazji przypominam o opracowanym niedawno glosariuszu SEO z tłumaczeniami wybranych pojęć z angielskiego na polski.
Na przykładzie anchorów brandowych widać, że są najbardziej bezpieczne i możliwe do użycia praktycznie w każdym źródle. A skoro można je zdobywać z większości stron, zazwyczaj nie warto tracić mocy zaplecza na wstawianie takich linków, tylko skupić się na anchorach z pozycjonowanymi frazami. Dużo jednak zależy od tego, jak wygląda ogólny profil linków i anchorów – może się bowiem okazać, że to właśnie na zapleczu będzie nam najłatwiej zmienić anchory z komercyjnych na brandowe.
Jak zwykle czekam na Wasze komentarze.