[ściąga] Jak linkować w 2014 r.? – Dywersyfikacja anchorów

Zgodnie z zapowiedzią, kontynuuję temat dywersyfikacji, który rozpoczęłam wpisem o schemacie linkowania stron docelowych. Temat w pierwszym momencie może wydawać się banalny – w końcu od lat wszyscy trąbią o tym, aby nie linkować zbyt intensywnie tych samych fraz, tylko je różnicować. Jest jedno ale – wiele osób ogranicza się do różnicowania przez stosowanie zbliżonych do siebie słów kluczowych, zamiast stosować zupełnie inne typy anchorów. Właśnie na tym temacie się dzisiaj skupię.

Dzisiaj będzie krótko, ponieważ sposób interpretacji tabeli opisałam już wcześniej. Przypomnę tylko, że nadal zakładamy linkowanie z wielu różnych źródeł, ze stron o wysokiej jakości oraz – tam gdzie to możliwe – tematycznie powiązanych ze stroną pozycjonowaną.

Wybrane źródła linków wg anchorów – schemat

źródło linka brandowe
(Lexy, lexy.com.pl/blog/)
komercyjne/EMA
(kurs pozycjonowania)
mieszane
(kurs Lexy)
inne
(na tej stronie)
artykuły + +- + +
giełdy linków +- + +
katalogi firm, sklepów, ogłoszenia + +- + +-
katalogi stron + +- +
komentarze na blogach +
linki do partnerów +- + +
materiały graficzne + +- +
materiały PDF + +- +
materiały prasowe + +-
materiały video + +
materiały w formie prezentacji + +
posty na forach + +- +- +
profile +
reklama graficzna (bannery) + +- +
serwisy dziennikarstwa obywatelskiego + + +-
zaplecze +- + + +-

Źródło: załącznik do www.lexy.com.pl/blog/produkt/kurs-pozycjonowania-dla-srednio-zaawansowanych

Użyty skrót EMA oznacza „exact-match anchor text„, czyli anchor składający się w 100% z pozycjonowanych słów kluczowych. Z kolei anchory mieszane to inaczej „partial-match anchor text„, czyli anchory częściowo pokrywające się ze słowami kluczowymi, ale zawierające również inne frazy, np. brandowe (z ang. branded anchor text). I ostatnia grupa pozostałych fraz to „zero-match anchor text„, czyli te najbardziej neutralne i niezwiązane z pozycjonowanymi słowami kluczowymi. Przy okazji przypominam o opracowanym niedawno glosariuszu SEO z tłumaczeniami wybranych pojęć z angielskiego na polski.

Na przykładzie anchorów brandowych widać, że są najbardziej bezpieczne i możliwe do użycia praktycznie w każdym źródle. A skoro można je zdobywać z większości stron, zazwyczaj nie warto tracić mocy zaplecza na wstawianie takich linków, tylko skupić się na anchorach z pozycjonowanymi frazami. Dużo jednak zależy od tego, jak wygląda ogólny profil linków i anchorów – może się bowiem okazać, że to właśnie na zapleczu będzie nam najłatwiej zmienić anchory z komercyjnych na brandowe.

Jak zwykle czekam na Wasze komentarze.

KATEGORIE: Linkowanie
Comments (46)

Zgadzam się z Tobą Lexy odnośnie umieszczania linków EMA na własnym zapleczy.
Aktualnie optymalnym rozwiązaniem jest (przynajmniej wg mnie): miejsca publiczne – linki brandowe, miejsca publiczne gdzie mamy możliwość edycji linków – brand/mieszane/inne, prywatne zaplecze – linki głównie EMA oraz mieszane.

BTW wpis bardzo dobry! Dodaj może jeszcze serwisy ogłoszeniowe – ostatnio coraz bardziej popularne.

Serwisy ogłoszeniowe zaliczałam do „katalogi firm, sklepów, ofert” ale już zmieniłam ich nazwę, żeby było wiadomo o co chodzi 🙂

Faktycznie…ale teraz jest bardziej czytelne;)

Kolejny świetny artykuł. Dzięki Marta 🙂

Linki z anchorem tylko tam, gdzie mogę je później edytować.

,,profile” ale o jakie profile chodzi te na forach czy te z web2.0 bo to różnica chyba że się mylę..

Świetny artykuł, muszę sobie zapisać tego bloga dzięki za przybliżenie tematyki

Chodzi o dowolne profile, w których jest miejsce na podanie adresu strony (zazwyczaj bez anchora ze słowem kluczowym), ale też istnieje opcja wstawienia dodatkowego linka w opisie, z czym moim zdaniem należy uważać.

Jaki jest sens linków z profili, które nie są popularne (nie zawierają postów na forach) czyli poniekąd Google Bot nie jest w stanie łatwo takiego linku odnaleźć (bez np. sitemapy strony)?

Wydaje mi się, że musi być na forach przynajmniej te 10 postów w różnych działach, aby chociaż Google łatwo nasz profil odnalazło i zaindeksowało.

Czy po ostatnich zmianach algorytmu masowe linkowanie ma jeszcze sens?

„Jaki jest sens linków z profili, które nie są popularne (nie zawierają postów na forach)”
Niewielki, ale nikt nie pisał, żeby linkować z nieaktywnych profilów. Oprócz informacji o linkach z profilów w schemacie masz też linki z treści postów.

Moim zdaniem nie na sensu, podobnie jak nie miało wiele lat temu.

Bardzo, bardzo przydatne.
Duży plus dla Ciebie i dzięki 🙂

bardzo fajnie opisane, ale ja bym raczej uważał z dodawaniem linków komercyjnych do katalogów stron, dziś może być ok a powiedzmy za tydzień mogą być problemy z takimi katalogami

W komentarzach na blogach z oczywistych względów pozostaje nam przeważnie tylko brand, ale jeśli autor bloga pozwala wstawić inny link, to mam nadzieję, że nie jest to nic groźnego (w ocenie wujka G). W istocie bardziej naturalnym rozwiązaniem jest link do własnego bloga (w przypadku firm niemal zawsze będzie to podstrona), niż odwołanie się do strony głównej. Czy mam rację?

Bardzo ciekawy artykuł, przydatne informacje, szkoda ze większość autorów pisze jakiś bełkot zanim rzeczowo i na temat. Oby tak dalej 🙂

Ja osobiście staram się w 80% wykorzystywać linki brandowe, frazy zaś umieszczać przede wszystkim na swoich zapleczach, tak żeby nikt nawet nie wykrył, o jakie słowa walczę

Doskonały pomysł na różne anchory w miejscach na których mamy nad nimi różną kontrolę. W razie czego łatwo będzie pozamieniać je lub zastąpić brandowymi. Ciekawi mnie tylko jak sobie poradzić ze wstawieniem komercyjnych fraz do wszystkich katalogów – przynajmniej tych leposzych. Przecież tylko niewielka ich grupa przykmuje linki inne niz domena.

Jan – Ale czy w ten sposób nie tracisz wielu cennych linków do podstron serwisu? Wujek Google zdaje się też nie do końca lubi jeśli wszystkie linki prowadzą do strony głównej…

Artykuł bardzo pomocny dla początkujących pozycjonerów. Teraz zanim umieszczę gdzieś link, zawsze sprawdzam jaki anchor w danym miejscu umieścić;)

Lexy mam pytanie odnośnie anchoru-brandu. Dajmy na to jest domena http://www.restauracja.pl czy w przypadku pozycjonowania na frazę kluczową restauracja będzie to link anchorowy czy brandowy ? teoretycznie jest w nazwie domeny ?

Raczej brandowy, ale nie jestem pewny.

Dywersyfikacja jak co roku tak i teraz jest ważna. 🙂 Szczególnie jeśli ktoś miał małą dywersyfikację zrobioną, wtedy dobry efekt robi nawet robienie takich linków, których się wcześniej nie chciało 🙂

A ja jestem przekonany, że zostanie potraktowany jako komercyjny. Algorytm mierzy serwisy jedną miarą i nie będzie zwracać uwagi na to (żadne taryfy ulgowe czy bonusy), że w nazwie domeny ma ona to konkurencyjne słowo kluczowe.
Poza tym linkując EMA lekką ręką można by zafiltrować domenę restauracja.pl na frazę „restauracja”.

Dzięki za ściągawkę, ja mam niedyskretne pytanie. Czy znasz jakieś miejsca niepodane w tym artykule 😀 Domyślam się, że są takie magiczne miejscówki na linki 🙂 Pozdrawiam

SEO jest dla mnie wciąż tajemnicą Lexy ja mam pytanie czy orientujesz sie dlaczego page rank się nie zmienia mimo aktualizacji która przeszła ?

@highlevel magazine – ostatnio nie było aktualizacji PageRanku, nie wiadomo czy jeszcze w ogole bedzie, ponieważ Google się z niego wycofuje.

Skoro nie ma sensu to po co ludzie kupują drogi soft do ich zamieszczania? Oczywiście jednym masowe linkowanie wychodzi lepiej, a innym gorzej, ale generalizowanie, że coś nie ma sensu opierając się na wynikach nieudolnych użytkowników…

Tak własnie zauważyłam że PageRank niektórych stron się nie zmienił mimo zapowiedzi dla mnie to szkoda …

Ja ostatnio testuje linkowanie. Praktycznie daje 100 linków w tym 10 na anchory pozycjonowanie tylko. RESZTA URL i powiem Wam, że jak dałem z zaplecza 10 anchorów to mam wysokie TOP. Linki dobywane ze strony tematycznych : fora (profile, stopki, posty), komentarze, zaplecza. Zaś mieszanie daje do katalogów, precli. Sam url to ogłoszenia daje 🙂 Ogólnie z tego http://www.lexy.com.pl/blog/jak-linkowac-strony-docelowe.html jest git ;)) Tyle, że ostatnio serpy dają się we znaki (np. tagi mi indeksuje albo podstrony wyżej chociaż podlinkowane i zoptymalizowane mam strony pod frazy takie a nie inne a i tak wypatrzy jakieś słowo z podstrony)

Dzięki za kolejny pomocny artykuł. Od siebie dodam, że linkowanie „komercyjne/EMA” warto stosować tam gdzie mamy szansę na późniejszą zmianę anchora, tak zapobiegawczo :). Wiadomo (na przykład z testów IMEC Lab: moz.com/rand/imec-lab/), że linki z dokładnie dopasowanym tekstem odnośnika mają większy wpływ na pozycje, niż linki bez słów kluczowych w odnośniku ale trzeba stosować je ostrożnie. Jeśli natomiast chodzi o ostatnią grupę “zero-match anchor text” to wydaje mi się, że dużo osób ciągle o tym zapomina.

G. dba abyśmy się nie nudzili – wydawać by się mogło iż nie ma jasno wytyczonych zasad, prawie każdy link może być uznany za szkodliwy, a przecież może się zdarzyć sytuacja w której właściciel nie ma wiedzy o tym kto i w jakim celu linkuje do jego serwisu. To trochę odwrócenie odpowiedzialności, moim skromnym zdaniem.

„Skoro nie ma sensu to po co ludzie kupują drogi soft do ich zamieszczania?”
Bo to łatwiejsze i mniej czasochłonne, a także nie wymaga indywidualnego podejścia do klienta przy wyszukiwaniu mocnych miejscówek.

Blogi są w tym przypadku wyjątkiem, bo linkowanie do nich wydaje się być logiczne.

To wtedy zostawiasz zwykłe linki i wszystko jest OK. Katalogi stron prędzej przyjmą frazy komercyjne, niż katalogi sklepów.

W takim przypadku nie mam pewności, jak zostanie on potraktowany. Dla bezpieczeństwa używałabym więcej anchorów niezwiązanych ze słowem „restauracja”.

Przede wszystkim źródeł jest tyle, że w swojej propozycji zamieściłam tylko te najbardziej ogólne nazwy. Obok forów czy komentarzy na blogach dochodzą chociażby komentarze w serwisach typu Q&A, same artykuły również można rozbić na wpisy gościnne, sponsorowane, wywiady itp., więc uzbierałoby się tego trochę.

Nie bylo żadnych zapowiedzi dot. aktualizacji tPR. Wręcz przeciwnie – można było wywnioskować, że faktycznie będą się wycofywać z wyświetlania takich danych.

Jakie anchory najlepiej dawać w komentarzach na blogach tak aby miały one znaczenie dla seo i nie były odebrane jako marny spam?

Np. Imię i nazwisko.

Niestety, Google ma zawsze rację, a jeśli nie ma, to patrz punkt pierwszy… A najgorsze jest to, że nawet kiedy linki zostaną uporządkowane, może nałożyć filtr za „słabą jakość”, cokolwiek by to miało oznaczać, bo kto bogatemu zabroni definiować „jakość” po swojemu 😉 ?

Przy okazji linkowania na anchory, a jak wygląda kwestia jeśli w nazwie domeny jest słowo kluczowe, np: okulistawroclaw.pl wtedy haslo Okulista Wrocław jest zarówno brandem jak i EMA?

Sorki ale jestem zielony w temacie, jaki sens ma dodawanie anchoru na blogach w postaci imienia i nazwiska?

nie ma, ale nic innego nie zrobisz

Wreszcie coś ruszam z pozycjonowaniem dzięki tej stronie 🙂

Dokładnie zróżnicowanie linków to podstawa. Za exact match można dostać niezłego bana, ew. filtr 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.