Od dawna obiecuję i obiecuję, że podam gotowy przepis na zaplecze (pozycjonerskie), a ciągle brakowało mi czasu na szczegółowe opisanie tego tematu. Aby nie zwlekać jeszcze dłużej, postaram się opisać najważniejsze sprawy dotyczące tego, jakiego rodzaju strony mogą nam służyć jako zaplecze. Niech przykładem będzie budowa zaplecza pod pozycjonowanie strony szkoły tańca. Skupimy się przede wszystkim na stronach tematycznych, chociaż nie zawsze mocno związanych właśnie ze szkołami.
Sposobów budowy zaplecza jest wiele – jedne mniej, drugie bardziej ryzykowne jeśli chodzi o konsekwencje ze strony Google. Ja przedstawię ten, jaki według mnie jest najbardziej bezpieczny i jaki dotychczas się sprawdza. Zasada najważniejsza – zaplecze ma być unikalne, jak najbardziej tematycznie związane ze stroną pozycjonowaną i przede wszystkim robione z uwzględnieniem potrzeb użytkowników. OK, przejdźmy do konkretnych przykładów (kolejność jest przypadkowa):
- forum – może to być zarówno forum podpięte pod stronę szkoły, jak i odrębne forum dotyczące wszystkiego co związane z tańcem. Głównym problemem prowadzenia forum jest jednak spory nakład czasu i stosowanie różnych form promocji, gdyż z rozruszaniem go może nie być łatwo;
- katalog stron – prosty i szybki sposób na zaplecze, jednak trzeba pamiętać o tym, że nie ma on być kolejnym katalogiem służącym wyłącznie do nabijania site’u, a przy jego budowaniu warto dążyć do zbliżenia się jakościowo do katalogu takiego jak Katalog Ciekawych Stron, do którego przyjmowane są tylko najlepsze i najciekawsze strony i który ma służyć przede wszystkim użytkownikom;
- blog o przygotowaniach do mistrzostw tanecznych z możliwością dodawania opinii i ocen. Tutaj pojawia się zazwyczaj konieczność znalezienia odpowiedniej osoby do pisania artykułów na niego, jednak to wcale nie musi być tak drogie jak może się wydawać;
- blog dot. tańca – informacje o tańczących (m.in. na lodzie 😉 ) gwiazdach, o konkursach tanecznych, o programach i filmach poświęconych tematyce tańca itp. – dodanie wtyczki do”wykopywania”, link to me itp. Jeśli interesuje Cię ta tematyka, nie będzie dla Ciebie problemem pisanie newsów raz na jakiś czas. W przeciwnym wypadku najlepiej znaleźć sobie copywritera;
- strona z plotkami o tańczących gwiazdach – czyli coś w stylu pudelka 😉 zachęcenie do korzystania z materiałów ze strony z podaniem linka do źródła;
- strony programów tanecznych, np. „you can dance” z możliwością dodawania opinii i ocen, dodanie newslettera itp., wykorzystywanie strony i wspomnianego newslettera pod reklamę;
- recenzje filmów lub książek dotyczących tańca – może być na skrypcie WordPress;
- strona informacyjna o najpopularniejszych rodzajach tańca + filmiki. Tu wystarczy opisać rodzaje tańca i pokazać, jak one wyglądają. Warto dodać coś na temat pierwszego tańca i doradzić, jakie piosenki się do tego nadają. Tego typu zapytania mogą dość często pojawiać się w Google, a tym samym na stronie takiej możemy wygenerować sporo ruchu;
- baza szkół tańca z możliwością dodawania opinii i ocen, może być na skrypcie phpmyclassifieds;
- baza konkursów tańca – również może być zrobiona na skrypcie phpmyclassifieds;
- poradnik dla tancerzy – strona np. na skrypcie phpmyfaq – pytania i odpowiedzi;
- poradnik dla osób chcących zająć się tańcem albo poradnik dla przygotowujących się do konkursów.
Jak wykorzystać zaplecze do dodatkowych korzyści?
- zbieranie list mailingowych i wykorzystywanie ich do reklamy własnych serwisów, a także sprzedaż mailingu – tu należy jednak pamiętać o tym, aby osoby zapisujące się na listę zostały poinformowane o tym, do czego ich maile zostaną wykorzystane;
- zarabianie na reklamie – bannery, artykuły sponsorowane, opłaty za założenie konta bądź dostęp do jakichś bonusów i dodatkowych opcji, reklamy AdSense;
- reklamowanie własnych stron i pozyskiwanie ruchu zarówno do nich, jak i do strony pozycjonowanej. Im więcej osób się o niej dowie, tym większe jest także prawdopodobieństwo pozyskania dodatkowych linków naturalnych;
- wykorzystywanie danych ze statystyk – można z nich wyłapać dodatkowe frazy, na jakie docelowa strona mogłaby być pozycjonowana. Poza tym, można wyłapać również odpowiednie frazy, które dadzą pomysł na stworzenie zarobkowego serwisu.
Niektórzy mogą się teraz zastanawiać, skąd wziąć pieniądze na to, aby każdy z tych serwisów stawiać na innym IP, na innej domenie, bo w końcu wszystko musi być zróżnicowane, a każda nowa pozycjonowana strona będzie wymagać podobnych nakładów i takie zaplecze będzie się rozrastać w nieskończoność. Można jednak jedną domenę przeznaczyć na poradniki, drugą na fora, trzecią na blogi itp., a poszczególne serwisy stawiać w ich subdomenach, np. taniec.domena.pl, motoryzacja.domena.pl oraz taniec.domena2.pl i motoryzacja.domena2.pl. W ten sposób nawet jeśli cała jedna domena dostaje filtr albo jakimś cudem bana, tracimy tylko po jednej stronie z zaplecza do każdej pozycjonowanej strony. Poza tym, do dyspozycji mamy jeszcze darmowe serwisy udostępniające omawiane blogi, np. blogspot.com.
Dla osób zawodowo zajmujących się pozycjonowaniem te przykłady nie podsuną nowych pomysłów. Ale to nie oni potrzebują tego typu porad tylko osoby, które pierwszy raz zetknęły się z określeniem zaplecza i nie wiedzą jak ani po co trzeba je budować. Mam nadzieję, że chociaż w najmniejszym stopniu udało mi się przybliżyć temat budowy zaplecza, jednak nie będzie on kompletny bez zapoznania się z poprzednimi artykułami na ten temat: