Na jednym z moich ulubionych blogów ukazał się dzisiaj wywiad z polskim pracownikiem Google, z którym webmasterzy mają okazję porozmawiać m.in. na polskiej grupie dyskusyjnej Google dla webmasterów. W tym artykule przedstawię skrót informacji o Guglarzu.
Kim jest Guglarz (Kaspar Szymański)?
Guglarz, czyli Kaspar Szymański, od dwóch i pół roku jest pracownikiem Google w Search Quality Team w Dublinie. Do jego obowiązków należy przede wszystkim walka ze spamem w wynikach wyszukiwania, przy czym zaznacza on, że ważnym elementem jego pracy jest również komunikacja z webmasterami.
Za co możemy „podziękować” Guglarzowi?
- walka z wszelkimi kopiami i automatycznie generowanymi katalogami, o której więcej można przeczytać we wpisie o konsekwencjach nieprzestrzegania wytycznych – tu należy dodać, że katalogi jako takie nie są złe tym bardziej jeśli są tematyczne i moderowane, jednak wszystko ma swoje granice;
- zwalczanie metod sztucznego linkowania mającego na celu przekazanie PageRank – do tego można zaliczyć m.in. walkę z systemami wymiany linków, dzięki którym tego rodzaju linki można zdobyć wyjątkowo łatwo, szybko i oczywiście na ogromną skalę;
- dość ogólną, ale jednak – pomoc na grupie Google 😉
Atrybut rel=”nofollow” w linkach wewnętrznych
W wywiadzie padło m.in. pytanie dotyczące zastosowania atrybutu rel=”nofollow” w linkach wewnętrznych do kontrolowania przepływu PR. W tym przypadku Guglarz radzi, aby atrybut ten używać jeśli jest to naprawdę konieczne, a więc np. w linku do panelu administracyjnego. Nie warto jednak używać go do podstron, które uważamy za mało ważne. Jak to Guglarz stwierdził „aktywne kierowanie przepływem PageRank używając nofollow jest dozwolone, ale zapewne nie jest to najlepsze wykorzystanie czasu dla SEO.„.
Jest jeszcze jedna sytuacja, w której webmasterzy decydują się na użycie tego atrybutu, a mianowicie zastosowanie go gdy mamy kilka linków prowadzących dokładnie do tej samej podstrony, np. do strony głównej (podlinkowane logo, link w menu i link w stopce). Niestety Guglarz wymigał się od odpowiedzi stwierdzając, że ze względu na ciągły rozwój algorytmu, nie ma sensu skupiać się na takich szczegółach 😉 Na szczęście Cezary Lech obiecał opublikować niedługo wyniki testów, więc pozostaje cierpliwie na nie czekać i odwiedzać regularnie Sprawny marketing.
Czy pozycjonowanie to SPAM?
Na to najciekawsze pytanie Guglarz odpowiada: „Nie, white hat SEO to nie jest spam.”
Kilka anchorów w linkach do tej samej strony – co z PR?
Przepływ PR pomiędzy podstronami tego samego serwisu jest niezależny od anchorów linków – dotyczy to przypadku kiedy na stronie znajduje się kilka linków do tej samej podstrony, ale o różnym anchorze.
Czy linki wzajemne typu A< ->B, B< ->A są naruszeniem wytycznych Google?
Linki wzajemne są OK dopóki są one tematyczne i wstawione z myślą o użytkownikach, a nie przekazaniu PR.
Linki nofollow na wykopie
Serwis wykop.pl stosuje w linkach atrybut nofollow, jednak zdaniem Kaspra zdaniem „usuwanie nofollow na podstawie ustalonych kryteriów, na przykład gdy konkretny użytkownik zawsze dodawał dobrej jakości oraz tematycznie istotne linki, jest dobrym podejściem, które Google by doceniło„.
O czym jeszcze przeczytamy w wywiadzie?
W pełnej wersji wywiadu zamieszczonej na Sprawnym marketingu poznać można także odpowiedzi Kaspra Szymańskiego na poniższe pytania:
- Czy blokując dostęp robotowi Google do swojej strony blokuje dostęp wszystkim rodzajom robotów Google? Także robotom AdSense i robotom wyliczającym Quality Score dla reklam AdWords?
- Czy stosując tag noarchive Google wyłącza podstronę z indeksacji lecz dalej podąża za linkami i przekazuje dalej PageRank linkom obecnym na tej podstronie?
- Czy Google indeksuje tylko część treści na stronach znajdujących się w supplementalu?
- Czy prawdą jest, że linki ze stron z Supplemental Index nie przekazują wartości anchor text?
- Czy różne wersje językowe stron (umieszczone w podkatalogach, subdomenach) powinny linkować do siebie nawzajem w sposób czytelny dla Google?