Google tak szybko dodaje nowe opcje do swoich narzędzi, że momentami ciężko nad nimi nadążyć. Dzisiaj chciałabym zaprezentować kilka ciekawych możliwości, niezależnie od tego, czy są nowe, czy dostępne już od dłuższego czasu. Pierwsza wersja wpisu została opublikowana pod koniec 2015 r. (stąd zachowane stare komentarze), po czym została odświeżona w czerwcu 2019 r.
Planer słów kluczowych
USUNIĘTO
1. Szybkie generowanie listy fraz lokalnych
Planer słów kluczowych umożliwia znalezienie nowych słów kluczowych na 3 sposoby. Ostatni z nich umożliwia wstawienie w 2 osobnych tabelach różnych typów fraz (np. w jednej słowa kluczowe, a w drugiej – lokalizacje), a następnie sprawdzenie, które z połączeń obu grup są najczęściej wyszukiwane.
Wybieramy przycisk „Pokaż liczbę operacji wyszukiwania”, aby uzyskać następujące wyniki:
Dzięki tej opcji nie musimy sami kopiować wielokrotnie tych samych fraz, aby dopisać do nich inne miejscowości. System łączy je za nas.
2. Sprawdzenie popularności fraz ogólnych w wybranych lokalizacjach (miejscowościach lub województwach)
Pamiętajmy, że internauci z Warszawy, którzy szukają nieruchomości w tej lokalizacji, nie muszą wyszukiwać tylko fraz w postaci „nieruchomości Warszawa„, ale także w postaci słowa czy frazy, która nie zawiera informacji o lokalizacji, np. „nieruchomości„. Dzięki geolokalizacji, Google nawet dla ogólnych zapytań tego typu zwróci nam wyniki dostosowane do naszej lokalizacji.
Aby sprawdzić popularność wybranych fraz na terenie wybranej przez nas lokalizacji, wybierzmy drugą opcję Planera słów kluczowych, czyli „Poznaj liczbę wyszukiwań i prognozy” i wpiszmy tam interesujące nas frazy. Narzędzie domyślnie dostosuje nasze wyniki do całej Polski, więc w pierwszej kolejności przy takich ustawieniach przejdźmy do zakładki „Dane historyczne„. Dla słowa „nieruchomość” w ostatnim roku (czerwiec 2018 r. – maj 2019 r.) pokazuje nam średnio 74 tys. wyszukiwań miesięcznie. Natomiast po przejściu do danych dotyczących samej Warszawy, liczba ta zmniejsza się do niecałych 10 tys. wyszukiwań. Dla całego woj. mazowieckiego wynosi ona 14 800.
3. Sprawdzenie popularności fraz w pobliskich lokalizacjach
Można pójść dalej i wybrać lokalizacje w pobliżu wskazanej miejscowości. Opcja ta przyda się w szczególności w przypadku biznesów prowadzonych w małych miejscowościach. Do wybranej wcześniej Warszawy możemy wybrać kilka pobliskich lokalizacji.
4. Porównanie popularności fraz ogólnych w różnych lokalizacjach
Sprawdziliśmy już popularność wyszukiwań dla fraz zawierających nazwę lokalizacji oraz dla ogólnych, ale dotyczących użytkowników z Warszawy oraz pobliskich lokalizacji. Ale to nie wszystko. Możemy porównać popularność fraz ogólnych w wielu różnych lokalizacjach.
Możemy albo na nowo wejść na główną stronę Planera słów kluczowych, albo zmodyfikować ostatnie wyszukiwanie, wracając do domyślnego ustawienia Polski jako lokalizacji. W pierwszej kolejności wyświetli nam się ogólny widok, którego fragment już pokazywałam.
Domyślnie wyświetlone są trendy liczby wyszukiwań z podziałem na miesiące i z uwzględnieniem podziału na wyszukiwanie ze snartfonów. Dane te dotyczą wszystkich wyszukanych fraz. Możemy zmienić sposób prezentacji wykresu, klikając na „Trendy liczby wyszukiwań” i zmieniając je na „Podział według lokalizacji„. Dodatkowo pojawi się możliwość wyboru pomiędzy regionem a miastem i ja wybrałam wyświetlanie według miasta.
Od razu widać, że frazy te są najpopularniejsze w Warszawie (ponad 14%), Krakowie i Poznaniu. W tym przypadku uzyskamy lepszy obraz sprawdzając dane wg podziału na region.
Trendy Google
Przejdźmy teraz do narzędzia badania trendów wyszukiwań w Google.
5. Śledzenie trendów wyszukiwań z ostatniej godziny
Trendy Google umożliwiają sprawdzenie wyszukiwań o rosnącej popularności nawet z okresu ostatniej godziny bądź 4 godzin.
W ostatnim czasie (pomijając tematy polityczne), jednym z luźniejszych tematów o rosnącej popularności był film „Powrót do przyszłości„, w którym główny aktor przeniósł się do dnia 21 października 2015 r., czyli do wczorajszego dnia. W pierwszej kolejności zerknijmy na statystyki wyszukiwań z ostatnich 7 dni.
Wczoraj praktycznie cały dzień wyszukiwano informacji o nim, w tym akcji związanych ze sprawdzaniem, na ile udało się przewidzieć aktualny stopień rozwoju technologii. Po wyborze tylko ostatniej doby, widzimy bardziej szczegółowe statystyki z podziałem na godziny.
Żałuję, że wczoraj nie zrobiłam zrzutu ekranu z wyszukiwań z ostatnich godzin, więc zobaczmy, jak wygląda to w tej chwili.
Search Console
6. Przyspieszenie odświeżenia zawartości pliku robots.txt
Googlebot nie zagląda do pliku robots.txt przed każdym wejściem na stronę. Można to jednak przyspieszyć korzystając z Search Console. Wystarczy wejść w zakładkę Indeksowanie -> Tester pliku robots.txt i w pierwszej kolejności sprawdzić datę wersji zarejestrowanej przez Google. Jeśli uległa zmianie, klikamy na przycisk „Prześlij” w prawym dolnym rogu.
Następnie wybieramy ostatnią opcję, tj. „Prześlij” i czekamy chwilę.
Voila!
7. Porównanie ilości wyszukiwań i kliknięć w zależności od urządzenia
Na koniec porównamy, jak mocno różni się ilość wyszukiwań oraz kliknięć, a nawet CTR i pozycja, w zależności urządzenia. Poniżej widać, jak wyglądają dane dla komputerów i urządzeń mobilnych. Wystarczy wejść w zakładkę Ruch związany z wyszukiwaniem -> Analityka wyszukiwania i odpowiednio ustawić filtry. Przede wszystkim z filtra Urządzenia należy wybrać opcję Porównaj urządzenia.
Oto fragment wyników:
Ciekawie wyglądają też porównania wyników uzyskiwanych na tablecie z innymi urządzeniami.
A jakie opcje zwróciły Waszą uwagę?