Dostępność strony głównej pod 2 adresami i problem DC

Regularnie zaglądam na forum Google i od dobrych kilku miesięcy omawiane na nim problemy okazują się mieć związek z dostępnością strony głównej pod 2 adresami. Mówiąc wprost, problem pojawia się, gdy na stronie występują 2 adresy do strony głównej:

  1. adres w formacie www.domena.pl
  2. adres w formacie www.domena.pl/index.html (lub oczywiście inne rozszerzenie albo jego brak)


Jak dobrze zauważył w komentarzach jsmp (autor poradnika SEO), może to dotyczyć jeszcze kilku innych adresów.

Na temat zjawiska duplicate content w obrębie innych domen są różne zdania – jedni twierdzą, że to mit, inni są święcie przekonani o tym, że taki problem istnieje. Jednak w przypadku powielania tej samej treści w obrębie tej samej domeny, nie ma co do tego wątpliwości. Jeśli ten sam tekst zostanie zamieszczony na różnych podstronach tej samej domeny, Google może wybrać sobie tylko jeden z nich, a drugi wyindeksuje. Problem ten opiszę na podstawie swojego doświadczenia, którego szczerze mówiąc wolałabym uniknąć 😉

W moim przypadku kilkuletnia strona, która od dawna zajmowała topowe pozycje na najważniejsze słowa kluczowe, nagle wyleciała gdzieś poza 50. pozycję albo zupełnie znikała z serpów, ale… tylko na słowa, na które pozycjonowana była strona główna. W pierwszej kolejności sprawdziłam, czy przypadkiem w top 10 nie ma jakichś większych zmian – nie. Później sprawdziłam, czy inne moje strony również zanotowały dziwne spadki – też nie. Wyglądało więc na to, że problem dotyczy tylko tej jednej strony.

Problem wyjaśniał jednak adres podstrony, która od święta pojawiała się na główne frazy, ale na bardzo odległych pozycjach. Nie była to www.domena.pl tylko ww.domena.pl/index.php, czyli nieprawidłowy adres, który nie był pozycjonowany i w związku z tym nie było nic dziwnego w tym, że pojawiał się bardzo daleko. Adres w formacie www.domena.pl zupełnie zniknął z indeksu Google. Usunięcie linka do pliku index.php ze struktury strony (niestety z powodu mojego niedopatrzenia gdzieś jeszcze taki link się znajdował) i jego przekierowanie 301 na główną domenę, rozwiązało problem i po pewnym czasie wszystko wróciło do normy.

Jeśli więc Twoja strona spada mocno w wynikach tylko na słowa kluczowe związane tylko ze stroną główną, sprawdź czy nie masz do czynienia z tym samym problemem.

KATEGORIE: Optymalizacja stron, Pozycjonowanie stron
Comments (4)

Najśmieszniejsze jest to, że jeden i ten sam adres niekiedy jest dostępny nie tylko z 2 a aż z 6 różnych wersji:

* adres.pl/test
* adres.pl/test/
* adres.pl/test/index.html
* http://www.adres.pl/test
* http://www.adres.pl/test/
* http://www.adres.pl/test/index.html
A wystarczą na to jedynie trzy sztuczki: wymuszanie slasha, usuwanie indexu oraz decyzja w sprawie www. Jak by ktoś poszukiwał rozwiązań, znajdują się w rozdziale kursu pozycjonowania: http://poradnik-seo.pl/optymalizacja/mod-rewrite.html

Choć dziwi mnie dlaczego Google, tak zaawansowane technologicznie nie przyswoi sobie tej prostej sprawy do serca i nie nauczy algorytmów by same tą sprawę eliminowały (poprzez wybór najbardziej popularnego adresu, dopóki nie zostanie wybrany przez autora). Czy trzeba trochę żyrować na niekiedy często niewiedzy webmasterów lub pasjonatów internetu, po prostu chcących mieć swoją stronę bez tych technologicznych zawiłości – i powodować im takie problemy, a wręcz po niekąd tworzyć „strach przed DC” 🙂

Szczerze mówiąc strona o której piszesz musiała mieć wielkiego pecha. Przeglądam Twój blog od dłuższego czasu i zauważyłem, że kładziesz nacisk na to, by do jednej zawartości nie było przypisanych kilka linków (w szczególnosci jeśli chodzi o stronę główną z indexem), postanowiłem to sprawdzić, taki mały teścik ;).
Próbowałem swoich sił na stronach konkurencyjnych (jakieś 70% stron ma dostępną stronę pod domena.pl i domena.pl/index.php), podlinkowałem adresy tyczące się strony głównej i zmian niestety do dziś nie widać. Stąd też napisałem, że strona miała wielkiego pecha, szczególnie, że stało się to po dłuższym czasie świetności

Fakt, to był pech skoro przez kilka lat Google nie miało problemów z rozpoznaniem, która strona jest stroną główną, a nagle postanowiło podmienić adresy. Sama byłam zdziwiona, że jeszcze na jakiejś stronie nie wyłapałam takiego babola.

W nawiązaniu do sprawy DC – czy mamy do czynienia z duplicate, jeśli bardzo podobne, minimalnie różniące się treści, umieszczone są np. na angielskojęzycznych domenach .com i co.uk ? Na zagranicznych forach znalazłam info, że nie ma się czego obawiać, bo bardzo podobne treści na TLD różnych krajów są powszechne i normalne… Co myślicie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.