Regularnie zaglądam na forum Google i od dobrych kilku miesięcy omawiane na nim problemy okazują się mieć związek z dostępnością strony głównej pod 2 adresami. Mówiąc wprost, problem pojawia się, gdy na stronie występują 2 adresy do strony głównej:
- adres w formacie www.domena.pl
- adres w formacie www.domena.pl/index.html (lub oczywiście inne rozszerzenie albo jego brak)
Jak dobrze zauważył w komentarzach jsmp (autor poradnika SEO), może to dotyczyć jeszcze kilku innych adresów.
Na temat zjawiska duplicate content w obrębie innych domen są różne zdania – jedni twierdzą, że to mit, inni są święcie przekonani o tym, że taki problem istnieje. Jednak w przypadku powielania tej samej treści w obrębie tej samej domeny, nie ma co do tego wątpliwości. Jeśli ten sam tekst zostanie zamieszczony na różnych podstronach tej samej domeny, Google może wybrać sobie tylko jeden z nich, a drugi wyindeksuje. Problem ten opiszę na podstawie swojego doświadczenia, którego szczerze mówiąc wolałabym uniknąć 😉
W moim przypadku kilkuletnia strona, która od dawna zajmowała topowe pozycje na najważniejsze słowa kluczowe, nagle wyleciała gdzieś poza 50. pozycję albo zupełnie znikała z serpów, ale… tylko na słowa, na które pozycjonowana była strona główna. W pierwszej kolejności sprawdziłam, czy przypadkiem w top 10 nie ma jakichś większych zmian – nie. Później sprawdziłam, czy inne moje strony również zanotowały dziwne spadki – też nie. Wyglądało więc na to, że problem dotyczy tylko tej jednej strony.
Problem wyjaśniał jednak adres podstrony, która od święta pojawiała się na główne frazy, ale na bardzo odległych pozycjach. Nie była to www.domena.pl tylko ww.domena.pl/index.php, czyli nieprawidłowy adres, który nie był pozycjonowany i w związku z tym nie było nic dziwnego w tym, że pojawiał się bardzo daleko. Adres w formacie www.domena.pl zupełnie zniknął z indeksu Google. Usunięcie linka do pliku index.php ze struktury strony (niestety z powodu mojego niedopatrzenia gdzieś jeszcze taki link się znajdował) i jego przekierowanie 301 na główną domenę, rozwiązało problem i po pewnym czasie wszystko wróciło do normy.
Jeśli więc Twoja strona spada mocno w wynikach tylko na słowa kluczowe związane tylko ze stroną główną, sprawdź czy nie masz do czynienia z tym samym problemem.