25 września 2020 r. odbyła się pierwsza on-line’owa edycja semKRK. W ciągu 5 godzin mogliśmy wysłuchać 9 prezentacji na tematy związane z copywritingiem, kampaniami Google Ads, optymalizacją kanału YouTube czy kampaniami link buildingowymi połączonymi bardzo sprytnie z działaniami PRowymi – takie mięsko lubię najbardziej 😉 U mnie niestety Internet się zbuntował, więc dopiero dzisiaj nadrobiłam zaległości z tymi prezentacjami, w których nie mogłam brać udziału w dniu wydarzenia. Zapraszam do krótkiej relacji 😉
Zacznę od tego, że mimo iż zapowiedź semKRK krążyła po sieci od dość dawna, to straciłam poczucie czasu i dosłownie w ostatniej chwili zamówiłam bilet. „To już?!” – pomyślałam zaskoczona i zawiedziona tym, że niestety było już po warsztatach. Jeśli kolejna edycja również będzie się odbywać w formie online, dopilnuję wszystkich terminów 😉
Podczas pierwszych prezentacji wystąpiły spore problemy techniczne, przez które dźwięk był mocno zniekształcony. Odpalałam streaming co jakiś czas, aby upewnić się, czy słychać i widać poprawę. W pewnym momencie pozostali uczestnicy potwierdzili, że wszystko jest już OK, podczas gdy u mnie niestety trwało to dłużej, co wskazywało na to, że dodatkowy problem jest po mojej stronie. Na szczęście załapałam się na kilka najciekawszych tematów, a nawet miałam okazję zadać na chacie pytanie, za które podziękowano mi zestawem gadżetów (dziękuję – robią wrażenie 😉 ).
Ze względu na to, że oficjalna relacja z semKRK#15 jest już dostępna na blogu DevaGroup, nie będę szczegółowo opisywać każdej z prezentacji. Zamiast tego, skupię się na moich 3 topowych tematach:
1. Miłosz Krasiński – „Pozyskiwanie „białych” linków w krajach anglojęzycznych”
Temat zainteresował mnie głównie ze względu na to, że dotyczy zupełnie innego rynku, więc chcąc nie chcąc podejście do link buildingu musi się różnić od tego wykorzystywanego w Polsce. Zależy ono w ogromnej mierze od posiadanych zasobów, popularności różnego rodzaju stron i różnych rozwiązań, które w naszym kraju mogą w ogóle nie być dostępne.
Wielokrotnie mieliśmy okazję czytać zagraniczne newsy o tym, jak wiele linków można pozyskać np. z infografik, podczas gdy na naszym rynku na palcach jednej ręki można było policzyć serwisy skupiające się na publikacji właśnie tego rodzaju materiałów. Linki z sygnaturek na forach? U nas można to było robić masowo, podczas gdy aktywacja stopek na wielu anglojęzycznych forach odbywała się dopiero po opublikowaniu 100 postów. Mimo wszystko działania realizowane i promowane na zagranicznym rynku zawsze będą stanowić dla nas inspirację i warto zastanowić się nad tym, jak przełożyć te pomysły na nasz biznes.
Wracając do prezentacji, wyjątkowo ciekawym przykładem omówionym przez Miłosza był serwis HARO, który łączy dziennikarzy z autorami/specjalistami mającymi okazję wypowiedzieć się na różne tematy w formie krótkiego komentarza. Mogą to być zarówno kwestie SEO, czyli stricte związane z naszą branżą (jak również każdą inną), jak i te dotyczące samego prowadzenia biznesu, czy też – co w obecnych czasach jest niestety tematem nr 1 – wpływu pandemii na naszą pracę. W ten sposób można zdobyć naprawdę mocne linki, aczkolwiek na podstawie polskiego rynku widzę, że większość dużych portali ma odgórne ustalenie, aby wszystkie linki wychodzące oznaczać atrybutem nofollow niezależnie od tego, czy to link płatny, czy powołanie się na źródło informacji. Miłosz poruszył też temat nawiązywania relacji i wykorzystywania ich do link buildingu.
Poniżej znajduje się prezentacja Miłosza:
2. Patrycja Kosek – „Jak zdobyć 100 linków w akcji contentowej? Skuteczny link building outreach (case study)”
Patrycja zaprezentowała case study z akcji przeprowadzonej w serwisie Aplikuj.pl. Miała ona na celu nawiązanie relacji z uczelniami, co umożliwi późniejszą współpracę z nimi, ale także pozyskiwanie linków i to z domen edukacyjnych, które w oczach seowców są wyjątkowo atrakcyjnym kąskiem 😉 Oczywistym efektem działań było budowanie PRu i zwiększenie ruchu zarówno dzięki samemu faktowi pozyskania nowych treści w serwisie, jak i ich szerokiego rozpowszechniania.
Doceniam prezentację ze względu na to, jak szczegółowo został opisany cały proces krok po kroku, łącznie z tym, jak mocno wydłużone było załatwianie wszelkich formalności oraz w jaki sposób starano się wpłynąć na sposób osadzenia linków – dyskretnie, ale w wielu przypadkach skutecznie 😉 Wspomniany został także problem tzw. timingu, kiedy to ze względu na wybory samorządowe w jednej z miejscowości, dziennikarze nie mogli opublikować informacji o wynikach. Sama w tym roku miałam sytuację, w której nie udało się idealnie trafić z timingiem – termin planowanej akcji zbiegł się z terminem przesuniętych wyborów, więc to była walka z czasem, aby zdążyć chociaż kilka dni wcześniej. Naukę na własnych błędach z pewnością zapamiętamy na dłużej i lepiej się do tego przygotujemy 😉
Akcja omówiona przez Patrycję to idealny przykład na to, jak zadziałać wirusowo i połączyć różne działania marketingowe, dlatego z tym tematem trafiła w mój gust. Mam nadzieję, że jej prezentacja zostanie zamieszczona na SlideShare.
3. Iwona Michalec – „Jak efektywnie zwiększać widoczność kanału YouTube i wykorzystać go w strategii contentowej marki?”
Co prawda rzadko siadam do tematów związanych z YouTube, ale to właśnie dlatego ciekawie mi się słuchało prezentacji Iwony. Opowiedziała o polach wykorzystywanych do optymalizacji filmików na YT, o tym jak ważne jest zadbanie o wysoką jakość obrazu i dźwięku, jak przygotować naprawdę obszerny opis nagrania lub ewentualnie jego transkrypcję. Nie pominęła również kwestii analizy danych statystycznych – zarówno tych widocznych dla użytkowników, jak i tych dostępnych wyłącznie w YouTube Studio (poniżej zamieszczam statystyki jednego ze swoich nagrań).
Podpowiedziała też, z jakich narzędzi korzystać do wyszukiwania fraz pod YT. Z prezentacji tej można byłoby zrobić ładną, przejrzystą checklistę. Aktualnie nie ma jej na SlideShare semKRK.
Podsumowanie semKRK#15 + gdzie znaleźć nagrania
Podsumowując, czas spędzony na semKRK był czasem spożytkowanym bardzo dobrze, a co najważniejsze, prezentacje zainspirowały mnie do zupełnie nowych akcji, których wcześniej nie realizowałam. To właśnie pomysły, jakie tworzą się w głowie podczas wysłuchiwania innych specjalistów, liczą się dla mnie najbardziej.
Jeśli przegapiliście okazję na udział w semKRK online, nic straconego. Dostęp do nagrań z 5 ostatnich edycji można zamówić za symboliczną opłatę (49 zł) na stronie https://semkrk.myvod.io/
BTW, uczestnicy, którzy zadali najciekawsze pytania do prezentacji, otrzymali zestaw gadżetów od sponsorów. Jednym z najciekawszych był zestaw lektur, do których już usiadłam 😉