Wczoraj odbył się polski SEO hangout na Google+, z którego relację już wczoraj zdał Sebastian. Niestety nie udało mi się ani brać w nim udziału, ani oglądać na żywo, ale ponieważ spotkanie było nagrywane, już dzisiaj można się zapoznać z całym materiałem.
Na pierwszy ogień poszedł Pingwin i to, w jaki sposób dostosować do ostatnich zmian sposób linkowania. Zdania na temat tego, czy decydująca przy spadkach pozycji była zbyt mała różnorodność anchor tekstów, czy jakość linków, były podzielone. Ciekawy wniosek padł od Pawła Rabinka, który po analizie swoich stron zauważył największy wpływ Pingwina na strony, na których znaczna większość (ponad 90%) prowadziła do strony głównej… jednak Grzegorz Strzelec miał zupełnie odmienne spostrzeżenia. Myślę, że bezpiecznym stwierdzeniem byłoby to, że Pingwin dotknął stron, w których działania SEO były zbyt mocno widoczne, czy to przez małe zróżnicowanie anchorów, stron docelowych, czy też słabą jakość linków wskazującą na pójście na masówkę zamiast w kierunku pozyskania linków wyglądających na naturalne.
Tym samym wracamy do jednej z głównych zasad przy pozycjonowaniu – do uzyskania jak największego zróżnicowania w sposobie linkowania. Niestety mimo powtarzania tej mantry przez lata, większość z nas i tak oberwała przy jednej z aktualizacji Pingwina… ja również, chociaż na szczęście nie przy najważniejszych serwisach i były to przypadki jednorazowe. Rozmowa na Google+ rozwinęła się właśnie w kierunku tego, jak wyjść z Pingwina, a także jak rozpocząć linkowanie strony, żeby już na starcie się nie spalić.
W dalszej kolejności uczestnicy spotkania odpowiadali na pytania dodane przez system „Google Moderator”, m.in. na temat duplicate content. Grzegorz Strzelec odpowiedział tu w kontekście DC pojawiającego się przy publikowaniu materiałów na znanych portalach i jego zdaniem, nawet minimalna zmiana treści daje pozytywne efekty. Odnośnie DC to podczas jednego ze spotkań z Johnem Muellerem tłumaczył on, na jakiej zasadzie to działa – indeksowane mogą być treści powielone na wielu stronach, ale ich wyświetlanie w SERPach może być w pewien sposób ograniczone.
Inne tematy poruszane podczas spotkania to m.in.:
- skuteczność katalogowania stron – ważne jest zebranie odpowiednich katalogów i skupienie się na tych, w których linka nie można zdobyć automatycznie;
- kiedy linkowanie z sidebarów i stopek ma sens – przede wszystkim przy linkowaniu brandowych fraz;
- pozycjonowanie White Hat SEO – na pytanie o strategię pozyskiwania linków metodami WHS Tomasz Kowalczyk odpowiedział, że ważna jest optymalizacja strony i dobra treść, która buduje linki 😉
Niestety końcówka filmu mi się zacina, ale warto obejrzeć całość i zobaczyć, co chłopaki z branży mają do powiedzenia na wspomniane tu tematy.
Szczerze mówiąc obawiałam się, że sporo czasu zajmą jakieś techniczne problemy i będzie trochę luźnych pogaduszek, dlatego jestem pozytywnie zaskoczona, że rozmowa była konkretna i na temat.