Wśród narzędzi na rynku mamy obecnie m.in. systemy wymiany linków oraz giełdy linków. SWLe umożliwiają pozyskiwanie linków dzięki punktom, które można zakupić albo zarobić poprzez emitowanie linków systemu na swoich stronach. Z kolei aby korzystać z giełd linków, trzeba zapłacić. Innowacją w systemie, o którym chcę napisać, jest połączenie funkcjonalności obu tych narzędzi i duża kontrola w tym, gdzie te linki się wyświetlają.
Innowacją w systemie wymiany reklamą ma też być utrudniona wykrywalność SWLi przez wyszukiwarki, jednak zacznijmy od głównej funkcjonalności, którą można przedstawić w kilku krokach.
Wydawca
Wydawcami są serwisy emitujące linki na następujących zasadach:
- dodajemy serwis do bazy, podając najważniejsze informacje na jego temat oraz dane statystyczne (potwierdzone załączonym zrzutem ekranu z Google Analytics). Do każdej z opisanych dalej opcji wyświetlania linków podajemy swoje stawki;
- serwis jest oceniany przez moderatorów w skali od 1 do 10 (zarówno pod kątem wartości merytorycznej, jak i wyglądu);
- wybieramy opcje wyświetlania linków:
- linki w sidebarze (można wybrać kilka opcji wyświetlania naraz)
- wyświetlanie innego linka na każdej podstronie (oznaczone jako niezalecane);
- wyświetlanie linków na wszystkich podstronach (tzw. site-wide);
- dodatkowy wybór pomiędzy linkami tekstowymi (wybór pomiędzy czystymi linkami lub otoczonymi krótkim tekstem) i graficznymi (do wyboru 2 wymiary spośród narzuconych z góry przez system, np. 120x60px do buttonów i 70x70px do grafik wyświetlanych w sekcji linków pod treścią);
- dodatkowy wybór pomiędzy linkami nofollow i dofollow;
- ustalenie maksymalnej liczby emitowanych linków w każdej sekcji;
- linki w treści (można wybrać kilka opcji wyświetlania naraz)
- wyświetlanie na pojedynczej podstronie bezpośrednio w treści artykułu (tj. w sposób typowy dla precla);
- wyświetlanie na jednej lub wszystkich podstronach artykułów jako link w sekcji „Inne artykuły” wyświetlany pod każdym wpisem (na zasadzie podobnej jak linkowanie wewnętrzne do podobnych materiałów);
- dodatkowy wybór pomiędzy linkami nofollow i dofollow;
- ustalenie maksymalnej liczby emitowanych linków w każdej sekcji;
- linki w sidebarze (można wybrać kilka opcji wyświetlania naraz)
- wybieramy parametry linków, jakie chcemy emitować – ocena merytoryczna i wizualna dokonana przez moderatorów systemu, tematyka, rodzaj serwisu, PR, wiek itp.;
- wybieramy sposób akceptacji linków – automatyczne wyświetlanie linków do stron zgodnych z wybranymi wcześniej parametrami lub każdorazowa ręczna akceptacja zamówionych linków;
- wstawiamy kody na stronie – osobny kod dla każdej sekcji (linki w sidebarze site-wide/linki pod treścią/linki w treści itp.);
- po zatwierdzeniu serwisu przez moderatorów, zaczyna się on wyświetlać w bazie i reklamodawcy mogą w nim zamawiać linki (do tego wrócimy później);
- wydawca zarabia punkty za emisję linków i może wypłacić ich równowartość albo wykorzystać na podlinkowanie swoich stron.
Reklamodawca
Reklamodawcami są serwisy, których linki będą emitowane na stronach wydawców. Aby rozpocząć emisję linków, trzeba uzyskać odpowiednią ilość punków. Punkty można kupić bezpośrednio w serwisie (głównie na tym serwis będzie zarabiał) albo zarobić poprzez dodanie serwisu emitującego linki. Mając zakupione/zarobione punkty, przechodzimy do etapu dodawania strony i zamówienia linków do niej:
- dodajemy serwis do bazy, określając jego tematykę;
- serwis jest oceniany przez moderatorów pod kątem wartości merytorycznej i wizualnej;
- dodajemy linki do każdego z dodanych serwisów – wybieramy również sekcje linków, jakie nas interesują (czyli te zależne od opcji wyświetlania, np. linki w treści, pod treścią, graficzne lub tekstowe), dzięki czemu w bazie wyświetlamy tylko te strony, które potencjalnie mogą nas interesować. W przypadku wyboru linków graficznych, dodajemy grafiki, a w przypadku linków tekstowych dodajemy kilka ich wersji (różne anchory, z i bez prefiksów itp.);
- wybieramy parametry jakościowe stron wydawców, które mają się wyświetlać w bazie – m.in. tematykę, PR, ruch na stronie, możliwość wstawienia linków dofollow;
- otrzymujemy pełną listę stron, na których możemy zamówić linki – zgodne zarówno z parametrami wybranymi przez nas w punkcie wyżej oraz wybranymi przez nas sekcjami linków, jak i parametrami stron wydawców, które dotyczą jakości stron reklamodawców;
- zamawiamy linki – na tym etapie można wskazać od razu większą ilość stron i ustawić kolejkę zamówień, np. po 5 linków tygodniowo, albo za każdym razem składać osobne zamówienia;
- rozpoczęcie emisji linków – w zależności od tego, czy wydawca ustawił automatyczne czy ręczne zatwierdzanie, linki mogą zacząć się wyświetlać najpóźniej w ciągu 2 dni roboczych.
Szczegóły
System wymiany reklamą ma zatem następujące zadania:
- zebrać ogromną bazę stron o różnej jakości, która zostanie oceniona przez moderatorów systemu;
- umożliwić zarówno szybki zakup punktów, jak i ich zarobienie przez emisję linków z systemu na swoich stronach;
- udostępniać wiele opcji wyświetlania linków – dla jednych jest obojętne, czy mocno ryzykują pod kątem filtrów, więc mogą zdecydować się wyświetlać linki w sposób standardowy dla większości SWLi, czyli inna paczka linków na każdej podstronie. Inni będą chcieli, aby ta forma sprzedaży czy wymiany linkami wiązała się z minimalnym ryzykiem wykrycia przez wyszukiwarki, więc zdecydują się na linki graficzne site-wide albo np. pod treścią;
- wyświetlać jak najbardziej trafne propozycje – dzięki zarówno wielu opcjom wyświetlania, jak i moderacji stron przez właścicieli systemu oraz możliwości ustalania dość szczegółowych kryteriów, obie strony otrzymują trafne propozycje. Propozycje wydawców wyświetlają się bowiem tylko dla tych reklamodawców, których jakość jest odpowiednia, a tematyka zgodna z serwisem wydawcy;
- dać pełną dowolność w sposobie korzystania z serwisu – jeśli wydawca chce pójść na łatwiznę i nie zależy mu na jakości, wybierze jak najniższe parametry stron reklamodawców i automatyczne wyświetlanie wszystkich zamówionych linków. To samo dotyczy reklamodawcy. Jeśli jednak komuś zależy na bardzo dyskretnych działaniach, będzie szedł na jakość, stopniowo będzie kupował linki wybierając najmniej ryzykowne sekcje (m.in. grafiki site-wide), wybierając serwisy ze sporym stażem i stosunkowo dobrym ruchem.
Głównym minusem systemu jest to, że potrzebuje naprawdę sporej bazy stron z różnymi ustawieniami, aby każdy miał w czym wybierać oraz to, że wymaga sporego zaangażowania ze strony właścicieli systemu. Ale są też zarobki – zarówno ze sprzedaży punktów przez system, jak i narzuceniu prowizji do każdego zamówionego linka.
Co to za system?
A co to za system? To tylko moja wizja SWLa (albo raczej SWRa – system wymiany reklamą), z którego z chęcią bym korzystała. To połączenie obecnych na rynku SWLi i giełd linków, ale także giełd treści. Pytanie tylko, czy pomysł jest na tyle ciekawy, aby znalazł zarówno grupę klientów, jak i… wykonawców takiego projektu. I nie chodzi mi o wewnętrzne SWLe tworzone na potrzeby jednej czy kilku firm, ale właśnie o ogólnodostępny system, z którego każdy mógłby korzystać.