Pracę nad nową stroną warto zacząć od analizy linków przychodzących, które kierują do nieistniejących już podstron, a następnie skontaktować się z redaktorami z prośbą o ich aktualizację. Niestety wielokrotnie okazuje się, że jest to działanie pochłaniające sporo czasu, a dające odzew od garstki webmasterów, dlatego po jednorazowym kontakcie czasem lepiej odpuścić kolejne próby. Jeśli jednak się uda, to oprócz korzyści w postaci zaktualizowanego linka możemy także wznowić kontakt z właścicielem danej strony i omówić warunki przyszłej współpracy. Osobiście podejmuję podobne działania, jeśli przejmuję prace nad sklepem internetowym, w szczególności nad takim z wieloletnim stażem.
W przypadku braku odpowiedzi lub dużej skali problemu, szybszym rozwiązaniem będzie zastosowanie przekierowania 301 z błędnych linków na poprawne, w szczególności jeśli chodzi o zmiany z adresu z HTTP na adres z HTTPS (więcej na temat zmian niezbędnych przy zmianie protokołu w infografice „SEO checklista po wdrożeniu HTTPS„).
Poniższy materiał jest fragmentem bezpłatnego ebooka „Link building w kolorze #CCC” zaktualizowanego w 2019 r.
Jak szukać stron z niedziałającymi linkami?
Analizy linków można dokonać m.in. za pomocą narzędzi Majestic, Ahrefs i Link Explorer. Dodatkowo do dyspozycji są dane z Search Console (dawniej: Narzędzia Google dla Webmasterów).
Poniżej znajduje się przykład wykorzystania Majestica. Po wpisaniu adresu strony należy przejść do zakładki „Pages” i wygenerować raport, klikając w link „Eksportuj dane”. Po otwarciu pobranego pliku, w kolumnie „ReferringExtDomains” naszą uwagę powinny zwrócić wartości powyżej 0. Będzie to oznaczać, że do danej podstrony prowadzą jakieś backlinki i należy ich wyszukać ponownie w Majesticu, tym razem już dla każdej podstrony osobno.
W Ahrefs dostępny jest filtr natomiast pozwalający na wyświetlenie danych tylko dla podstron z nagłówkiem 404. Należy go wybrać w filtrze o nazwie „HTTP code”.
[źródło: https://ahrefs.com/pl/backlink-checker]
Link Explorer dostępny na platformie MOZ, po przejściu do zakładki „Top pages” posiada filtry, które umożliwiają wyświetlenie tylko podstron z błędami 404.
Następnie, z poziomu wyświetlonych wyników, wystarczy kliknąć ikonę wyszukiwarki, aby przejrzeć listę linków kierujących do podstron 404.
Z kolei w Google Search Console lista podstron zwracających błąd 404 znajduje się w zakładce „Stan”. Spośród wszystkich wymienionych tu narzędzi, tylko Search Console jest bezpłatne i szybko wyłapuje błędy na stronach.
Najlepiej zebrać dane z wielu narzędzi, a następnie zebrać dane kontaktowe właścicieli stron i napisać do nich z prośbą o zmianę.
Tego typu problem będzie występował na większą skalę, jeśli kiedykolwiek w danym serwisie była dokonywana zmiana adresów URL lub porządki w artykułach, które skutkowały usunięciem części z nich. Warto zadbać o to, aby zaktualizować jak najwięcej linków przychodzących, a te, których nie da się zaktualizować – przekierować za pomocą 301 na inny artykuł dot. tego samego zagadnienia lub przynajmniej na podstronę odpowiedniej kategorii tematycznej, a w ostateczności na stronę główną (o ile do przekierowywanej podstrony prowadzą backlinki).
Jak linkować?
W tym przypadku chodzi o odzyskanie zdobytych dawniej linków, więc ich wygląd najlepiej pozostawić taki, jaki był. Wyjątek stanowią sytuacje, w których anchory były mocno zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych i tym samym przy okazji edycji linka, warto rozważyć zmianę podlinkowanej frazy.
Z jakich narzędzi Wy na co dzień korzystacie i jak podchodzicie do tematu ich aktualizacji?