Bartoszuk.com to już trzecia ze stron audytowanych w ramach akcji „odbierz darmowy audyt„. Zanim przejdę do podsumowania, muszę napisać, że tymczasowo wstrzymuję akcję głównie ze względów zdrowotnych, przez które muszę nieco przyspieszyć tempo innych obowiązków. Nadal można zapisywać się na listę – myślę, że na początku lipca podejmę decyzję o ewentualnej kontynuacji.
Spis treści
- Ogólne dane
- Słowa kluczowe
- Kwestie techniczne
- Optymalizacja kodu
- Optymalizacja treści
- Adresy URL i linkowanie
- Wyszukiwanie lokalne
- Linki przychodzące
1. Ogólne dane
- adres strony: bartoszuk.com
- rodzaj strony: wizytówka firmowa
- wiek strony: 2 lata
- PR strony: 2
- liczba zaindeksowanych podstron: 6
2. Słowa kluczowe
Dobór słów kluczowych zazwyczaj zaczynam od analizy danych statystycznych, jeśli strona nie jest nowa. W tym przypadku jednak strona nie korzystała z żadnego systemu gromadzącego statystyki, dlatego jednym z głównych zaleceń była instalacja Google Analytics. Jedyne dane o ruchu generowanym z wyszukiwarki Google, były dostępne w narzędziach dla webmasterów, dlatego opierałam się o nie oraz o inne ogólnodostępne narzędzia do analizy słów kluczowych.
Poniżej znajduje się tabela z proponowanymi frazami, szczegółami na ich temat oraz przypisanymi stronami docelowymi, które powinny zostać pod ich kątem zoptymalizowane. Niżej natomiast znajduje się tabela z pozycjami dla nich. Audyt wysłałam osobie odpowiedzialnej za serwis już kilka tygodni temu, więc pozycje w tabeli nie są aktualne na dzień dzisiejszy.
3. Kwestie techniczne
Z kwestii technicznych najważniejszymi problemami były:
- brak przekierowania 301 z www.bartoszuk.com na bartoszuk.com, a także brak ustawienia preferowanej domeny w narzędziach dla webmasterów;
- bardzo słaby wynik szybkości wczytywania strony – wynika on głównie z korzystania ze słabego hostingu.
4. Optymalizacja kodu
W kwestii optymalizacji kodu, strona uzyskała wynik 16/19 punktów – braki były jedynie w kwestii:
- walidacji kodu HTML – były to jednak drobne błędy, które nie powinny mieć bezpośredniego odbicia na SEO, dlatego przyznałam temu elementowi 0,5 punktu;
- nagłówków – użycie nagłówków ogranicza się do 2 nagłówków trzeciego stopnia, jakie znajdują się w podmenu (Klienci biznesowi, klienci indywidualni). Brakuje jednak głównego nagłówka oraz zachowania odpowiedniej kolejności od H1 do H6, uwzględniając w nich najważniejsze słowa kluczowe;
- opisach alternatywnych zdjęć – alty nie opisywały zawartości obrazków na stronie, albo zawierały opisy w postaci „logo-kancelaria”;
- braku wyróżnień – wyróżnienie najważniejszych fragmentów tekstu pozwala wyszukiwarkom łatwiej zrozumieć, na jakie frazy został położony nacisk.
5. Optymalizacja treści
Ocena optymalizacji treści strony bartoszuk.com wypadła najgorzej ze wszystkich działów.
Treść strony głównej składa się z zaledwie 2 zdań, z czego 1 po łacinie. Objętość pozostałych podstron jest zbliżona, dlatego najważniejszym zaleceniem jest rozbudowa treści oraz uwzględnienie w tekstach najważniejszych słów kluczowych przypisanych do konkretnych podstron. Co najmniej raz słowo kluczowe powinno zostać użyte bez odmian, natomiast pozostałe powtórzenia mogą być w odmianach, bądź synonimach.
Bez wdrożenia tych poprawek uważam, że dalsze działania off-site w postaci zdobywania linków, oraz wykluczenie pozostałych błędów, nie przyniesie oczekiwanych rezultatów albo będzie wymagało wyjątkowo dużych nakładów czasowych i finansowych na pozyskanie odpowiedniej liczby wysokiej jakości linków. Mimo że już w tej chwili, porównując pozycję sprzed kilku tygodni (czyli w okresu przeprowadzenia przeze mnie analizy) z obecnymi widzę wzrost pozycji w szczególności dla 1 frazy („kancelaria adwokacka Kraków” z 22 na 6 pozycję) i drobny skok dla pozycji „prawnik Kraków„, to już kolejne zmiany pozycji mogą być mało odczuwalne.
6. Adresy URL i linkowanie
To jeden z działów, w których analizuję najwięcej elementów począwszy od oceny nazwy domeny i zawartej w niej słów kluczowych, po strukturę adresów URL, a skończywszy na analizie poszczególnych linków wewnętrznych i wychodzących.
Na analizowanej stronie brakowało dosłownie 2 rzeczy, aby w 100% była zgodna z ocenianymi przeze mnie elementami:
- błędny link w menu prowadzący do strony głównej – link ten prowadzi do adresu w postaci http://bartoszuk.com/index.php przez co ta sama treść jest dostępna zarówno pod tym adresem, jak i http://bartoszuk.com/ To standardowy błąd na analizowanych przeze mnie stronach, jednak w skrajnych przypadkach może on powodować problemy, dlatego bezpieczniej jest unikać stosowania linków do plików index.php, index.html itp.;
- brak mapy XML – potraktowałam to jednak jako drobne niedociągnięcie, ponieważ przy tak małej stronie uważam, że można się obyć bez mapy.
7. Wyszukiwanie lokalne
W dziale tym sprawdzam, czy istnieje wpis w mapach Google dla danej strony oraz czy jest on poprawnie zoptymalizowany. Główną moją sugestią było dodanie większej liczby kategorii wpisu, chociaż można byłoby jeszcze potestować zmianę tytułu wpisu tak, aby zawierała frazę „adwokat Kraków„.
Poza tym, zaleciłam dodanie pełnych danych kontaktowych na wszystkich podstronach bartoszuk.com
8. Linki przychodzące
W ostatniej kolejności analizowałam linki przychodzące, które – obok optymalizacji treści – były największym problemem.
W momencie rozpoczęcia audytu, do strony prowadziły 952 backlinki z 256 domen. Główne ich źródło to wpisy w katalogach stron, gdzie mocnych katalogów wśród polskich stron nie mamy zbyt wiele. Tego typu linki osłabiają ogólny profil linków tym bardziej, że anchory są mocno zoptymalizowane i w znacznej większości znajdują się w nich pozycjonowane słowa kluczowe połączone z lokalizacją „Kraków„. Nie ma też ani 1 linka site-wide (zgodnie z danymi z Ahrefs.com).
Dotychczasowa strategia linkowania powinna moim zdaniem ulec całkowitej zmianie. Przede wszystkim należy się skupić bardziej na jakości, niż ilości, zdobywając linki:
- mocne linki site-wide z serwisów tematycznych,
- z artykułów tematycznych (głównie w postaci źródła tekstu, a zatem z linkiem w postaci adresu strony, lub nazwiska),
- ze stron zapleczowych (tworzonych pod różne problemy, np. jedna strona poświęcona rozwodom, kolejna – prawie pracy i tak kolejno dla poszczególnych zagadnień),
- z katalogów firm, czy serwsisów ogłoszeniowych,
- z serwisów społecznościowych, w tym forów tematycznych.
Naturalnie na profil linków wpłynie pozyskiwanie linków graficznych, znacznie większe niż dotychczas zróżnicowanie anchor tekstów i brak skupiania się na jednym konkretnym źródle linków, unikając w szczególności nadużywanych dotychczas katalogów stron.
Na zakończenie zachęcam do zapoznania się z poprzednimi audytami:
oraz do zapisywania się na listę na tej stronie. Jak już wspomniałam, na początku lipca poinformuję o tym, czy będę kontynuowała publikowanie bezpłatnych audytów.