Osoby początkujące w pozycjonowaniu zapewne coraz częściej spotykają się z pojęciem zaplecza, ale nie wiedzą czym ono jest i jak je zbudować. Zaplecze to nic innego jak strony, na których pozycjoner umieszcza linki do pozycjonowanych przez siebie stron. Mogą to być strony jego bądź w ostateczności strony znajomych – najważniejsze, aby to od niego zależało, jakie linki się tam znajdują. Największą wartość ma zaplecze tematyczne, aczkolwiek pomocny jest każdy link.
Poniżej przedstawiam najważniejsze informacje na temat tego jak budować zaplecze.
Strony pod zaplecze powinny:
- być umieszczone na innych IP – można wykupić konta na różnych serwerach albo własne IP, jednak domena powinna być inna (najlepiej jeśli różnią się w bloku C);
- być tematycznie powiązane ze stroną pozycjonowaną;
- być dobrze podlinkowane (np. kupno linków, wymiana linkami, dodawanie do presell pages www.spis.presellpage.pl, katalogowanie www.katalogiseo.info, systemy wymiany linków stałych i rotacyjnych);
- mieć dużą ilość podstron jeśli ma być wykorzystane pod systemy wymiany linków;
- mieć wysoki PR, który przyda się przy pozyskiwaniu punktów pod systemy, a także zachęci innych do wymiany linkami;
- mieć duże link popularity;
- domena jest mocna, jeśli była już wcześniej zarejestrowana i zdobyła pewną wartość dla Google, dlatego dobrym (ale i kosztownym) pomysłem jest kupno starej domeny np. na aukcjach domen. Można na nich również kupić gotowe strony;
- powinno się wykorzystywać subdomeny, ale nie w domenach, na których znajduje się pozycjonowana strona.
Pod zaplecze można stworzyć:
- strony informacyjne;
- blogi i presell pages, które są tworzone na systemach blogowych, np. WordPress i do których należy włączyć możliwość dodawania komentarzy, dzięki czemu zdobędziemy nowy content i podstrony. Przy okazji zachęcam do zapoznania się z video na temat optymalizacji WordPressa;
- katalogi (m.in. najpopularniejszy QlWeb, mini) – na temat tego, czy katalogi dają jeszcze jakąś siłę nie będę się rozwodzić 😉
- fora dyskusyjne;
- kopie dmoz, opisów gg, tekstów piosenek, wiki itp. – tego jednak nie polecam.
Jak linkować zaplecze?
- do zaplecza prowadzą w dużej części linki z katalogów i systemów wymiany linków;
- z zaplecza powinno się linkować do strony pozycjonowanej, ale nie odwrotnie;
- zaplecze można linkować między sobą jeśli jest ze sobą tematycznie powiązane.
Oczywiście należy pamiętać o różnicowaniu metatagów na podstronach, przyjaznych linkach, odpowiednim linkowaniu wewnętrznym i pozostałych czynnikach, które zostały już opisane w artykule Podstawy pozycjonowania i optymalizacji. Zachęcam również do zapoznania się z nowym artykułem na temat budowy i linkowania z zaplecza.