Dawno nie było technicznych tematów, a ponieważ właśnie jestem w trakcie aktualizacji jednego z kursów, postanowiłam zamieścić tu fragment dotyczący dobory lokalnych słów kluczowych. Pochodzi on z kursu na poziomie średniozaawansowanym, chociaż sam temat nie należy do wybitnie trudnych, ale jest uzupełnieniem całego działu o doborze fraz.
W pierwszej kolejności powinniśmy zdefiniować, czym są frazy lokalne (inaczej „frazy regionalne”). Poniżej znajdują się 2 przykłady:
- biuro rachunkowe Olsztyn
- biuro rachunkowe (w przypadku gdy interesują nas wysokie pozycje wśród mieszkańców Olsztyna)
Typowe frazy lokalne – definicja
„Biuro rachunkowe Olsztyn” to typowa lokalna, która w swojej nazwie zawiera nazwę miejscowości. W wynikach wyszukiwania Google możemy się zatem spodziewać stron biur w Olsztynie (i ewentualnie z pobliskich miejscowości), w tym również wyświetlenia wyników z map Google. Wyniki lokalne (w omawianym przypadku z Olsztyna) uzyskamy niezależnie od naszej lokalizacji, ponieważ lokalizację tę wymusiliśmy przez zamieszczenie jej nazwy we frazie.
Dobór typowych fraz lokalnych
W ich przypadku, po prostu wpisujemy w dostępnych narzędziach pełną frazę zawierającą miejscowość, np. biuro rachunkowe Olsztyn i otrzymujemy dane dotyczące liczby jej wyszukiwań wraz z konkurencją.
A co z frazą typu biuro rachunkowe w Olsztynie i innymi, które zawierają odmiany miejscowości? Ich statystyki będą się prezentowały znacznie gorzej, mimo że w treści strony bardziej naturalnie brzmi fraza z odmianą. Na szczęście wyszukiwarki dobrze sobie radzą z rozpoznaniem, że chodzi o bardzo zbliżoną frazę, więc nie ma potrzeby, aby za wszelką cenę starać się zamieścić w opisie strony frazę w postaci biuro rachunkowe Olsztyn. Dla niej przewidziane jest przede wszystkim miejsce w tytule i anchorach części linków.
Jest jeszcze jedna kwestia, która dotyczy serwisów ogłoszeniowych zawierających oferty
z różnych lokalizacji. Chodzi o to, że warto optymalizować osobno podstronę kategorii i jej połączenie z lokalizacjami.
Zaprezentuję to na przykładzie:
- twojfachowiec.net/szkoly-jezykowe – Kursy językowe
- twojfachowiec.net/szkoly-jezykowe,warszawa,mz – Kursy językowe Warszawa
Sprawdzając w pierwszej kolejności popularność fraz kursy językowe i szkoły językowe, bardziej popularna okazała się ta pierwsza i dlatego to ona została przypisana do podstrony kategorii. Czy ta sama zasada sprawdzi się przy połączeniach z lokalizacjami?
Na powyższym obrazku widać, jak prezentowały się statystyki wyszukiwań dla tych fraz z wybranymi miejscowościami. W tym przypadku bardziej opłaca się łączyć z nazwami miejscowościami frazę szkoły językowe. Stąd też propozycja dla twojfachowiec.net/szkoly-jezykowe,warszawa,mz powinna zostać zmieniona z Kursy językowe Warszawa na Szkoły językowe Warszawa.
Jak widać, nie zawsze opłaca się wstawiać na sztywno schemat w postaci:
%categoryName% %location%
który na samej kategorii wyświetli tylko jej nazwę, a na połączeniu z miejscowością, dopisze ją na końcu. Korzystajmy więc z rozszerzonych możliwości i zaplanujmy w skrypcie miejsce na osobne tytuły kategorii i dla ich połączeń z lokalizacjami. To da nam większą elastyczność przy optymalizacji i dłuższy ogon fraz.
Frazy ogólne kierowane na wybraną lokalizację – definicja
Jeśli biuro rachunkowe świadczy usługi wyłącznie stacjonarnie, a w Olsztynie ma swoją siedzibę, to powinno nam zależeć na wysokich pozycjach także dla frazy „biuro rachunkowe„, ale tylko dla osób wyszukujących tej frazy w Olsztynie. Nie ma bowiem sensu walczyć o wysokie pozycje dla pozostałych lokalizacji, skoro biuro obsługuje tylko (lub głównie) klientów ze swojej lokalizacji.
Dobór fraz ogólnych kierowanych na lokalizację
Tutaj jest drobna różnica w sposobie wyszukiwania propozycji fraz. W takiej sytuacji korzystając z Keyword Plannera, należy wypisać listę fraz ogólnych i dodatkowo skorzystać z opcji kierowania na lokalizację. Domyślnie wpisana jest Polska.
Wystarczy to zmienić, wybierając konkretną lokalizację, np. w postaci nazwy miejscowości.
I tak fraza „biuro rachunkowe” z ustawionym kierowaniem na całą Polskę, ma 6600 wyszukiwań miesięcznie. Jednak po zmianie kierowania na Olsztyn, liczba ta zmniejsza się do zaledwie 70, w Łodzi jest to 170, a w Warszawie 1900 wyszukiwań miesięcznie.
W rzeczywistości nikt nie uzyska na takie frazy dokładnie tyle wyświetleń, ile wskazuje kierowanie na Polskę, ponieważ każdy internauta zobaczy wyniki dostosowane do jego lokalizacji. Dlatego właśnie pozycjonując stronę o zasięgu lokalnym, ale decydując się na pozycjonowanie fraz ogólnych, musimy uwzględnić dane tylko z naszej lokalizacji. W końcu inne wyniki zobaczę ja, a inne osoby z innych miejscowości niż Olsztyn. Na dowód tego poniżej prezentuję wyniki dla frazy „biuro rachunkowe„, abyście mogli je porównać ze swoimi.
Zwracam uwagę, że fraza ta nie zwraca identycznych wyników, co fraza „biuro rachunkowe Olsztyn”, aczkolwiek spora ich część się pokrywa.