Słowa kluczowe („keywords”) są słowami, lub nawet frazami, które internauci wpisują w wyszukiwarkach internetowych w celu znalezienia tego co ich interesuje. Dlatego też tak ważny jest ich dobór, a następnie umieszczenie i odpowiednie zagęszczenie („keyword density”) na Twojej stronie. Powinny się one znajdować w:
- tytule strony (title);
- metatagach: w opisie strony („description”) i w słowach kluczowych („keywords”) – pamiętaj aby zróżnicować je na różnych podstronach. Słowa kluczowe zawarte w metatagach mają znaczenie dla Onetu, a dla WP liczą się słowa wpisane w formularzu przy zgłaszaniu strony do katalogu. Co do Google, zdania na temat znaczenia metatagów są podzielone, jednak dopóki inne wyszukiwarki przywiązują do nich wagę, warto je uzupełnić;
- treści strony („content”);
- nagłówkach h1 – h6;
- między tagami strong i em;
- anchorach;
- opisach obrazków (alt) – pamiętaj jednak, że alt’y służą do opisywania obrazków, a nie nasycania ich słowami kluczowymi, dlatego używaj w nich słów kluczowych tylko wtedy jeśli faktycznie obrazek przedstawia to co zawiera alt;
- tytułach linków (title);
- domenie – tu jest jednak problem, ponieważ należy wybrać co jest najważniejsze – w przypadku firmy będzie to nazwa firmy, a w pozostałych przypadkach z jednej strony domena powinna być łatwa do zapamiętania, a z drugiej, dobrze jeśli zawiera słowo kluczowe. Wybór należy do Ciebie.
Czego nie powinno się robić:
- wpisywać w metatagach słów kluczowych, które nie opisują zawartości strony;
- nasycać słowami kluczowymi komentarzy i miejsc wymienionych w poprzednim akapicie;
- wpisywać słów kluczowych w ukrytych warstwach, czcionką w kolorze tła bądź w najmniejszym rozmiarze.
Podstawą doboru słów kluczowych jest wiedza na temat tego, czego szukają internauci i w jaki sposób wpisują zapytania w wyszukiwarkach. Jeśli znajdziesz się w czołówce na mało popularne słowo czy frazę, i tak nie przyciągniesz ruchu na swoją stronę. Jeśli Twoja strona znajdzie się w czołówce wyników wyszukiwania na nieodpowiednie słowa, będzie to skutkować odwiedzinami osób, które tak naprawdę nie są zainteresowane produktem, który oferujesz i szybko opuszczą stronę.
Burza mózgów („Brainstorm”)
Burza mózgów polega na wypisaniu słów i fraz, które przyjdą Ci na myśl przy opisywaniu Twojej strony. Na tym etapie nie zastanawiaj się nawet nad tym czy faktycznie użyjesz ich w treści i czy warto się na nich skupiać, ponieważ część z nich wyeliminujesz w kolejnych etapach. Nie zapomnij również dodać do listy słów nazwy swojej firmy. Do listy możesz również dodać słowa z błędną pisownią, o ile literówki w nich są często popełniane przez internautów. Osobiście jednak nie stosuję tego, ale widzę na wielu stronach. Jeśli masz taką możliwość, zerknij do statystyk witryn o podobnej tematyce do Twojej. Dzięki temu dowiesz się na jakie słowa i frazy jest najwięcej wejść.
Internauci, nawet myśląc o tym samym produkcie co Ty, mogą użyć innych słów aby go znaleźć. Spróbuj postawić się na ich miejscu i wziąć pod uwagę wszystkie możliwe zapytania. Pamiętaj o tym, że internauta może nie mieć zbyt dużego doświadczenia w przeszukiwaniu zasobów sieci, więc może wpisać zarówno ogólne hasło (angielski), bardziej szczegółowe (wypracowania angielskie), jak i zadać całe pytanie (Jak pisać angielskie listy nieformalne?).
Możesz również podpytać rodzinę czy znajomych o to, jakich słów czy fraz użyliby szukając w sieci produktów, jakie oferujesz. Nie sugeruj im jednak niczego, opisz swój produkt tak aby nie dawać im pomysłów do konkretnych zapytań w wyszukiwarkach.
Wybór najbardziej wartościowych słów
Następnym krokiem jest wyeliminowanie tych słów kluczowych, które nie mają zbyt dużej wartości, jako że nie są zbyt często wyszukiwane. Posłużą Ci do tego narzędzia takie jak:
- www.wordtracker.com
- www.keyworddiscovery.com
- adwords.google.com/select/KeywordToolExternal
- www.goodkeywords.com
Słowa kluczowe nie powinny być zbyt ogólne, powinny być jak najlepiej sprecyzowane, aby na Twoją stronę trafiały tylko osoby zainteresowane dokładnie tym produktem jaki oferujesz, a nie podobnymi. Wśród listy słów może znaleźć się kilka słów niszowych – być może nikt wcześniej nie pomyślał, że może mieć z nich ruch, więc wykorzystaj to jeśli uważasz, że słowo jest warte zachowania go na liście.
Inne źródła słów kluczowych
Innymi źródłami słów kluczowych są Boksy w Onecie i www.szukaj.wp.pl.
Ostateczna eliminacja
Kiedy już wybrałeś najważniejsze słowa kluczowe, wpisz je w wyszukiwarkach aby sprawdzić jakie znajdziesz strony. Jeśli wyświetlą się strony zupełnie inne niż Twoja, oznacza to, że słowa te nie będą prawdopodobnie użyte do wyszukania Twojej strony, dlatego możesz je usunąć z listy.
Użycie słów kluczowych w treści strony
Po stworzeniu listy słów kluczowych zmodyfikuj treść na swojej stronie w taki sposób, aby zawierała ich optymalną ilość. Zdania nie mają być nimi przesycone, bo internauci będą mieli dość czytania wielu powtórzeń, a wyszukiwarki mogą to uznać za spam, co w ostateczności może doprowadzić do nałożenia kary. Zagęszczenie słów kluczowych możesz sprawdzić za pomocą narzędzi:
Analiza wyników
Dzięki dokładnym statystykom będziesz w stanie sprawdzić po wpisaniu jakich słów i fraz internauci trafili na Twoją stronę. Będziesz wtedy wiedział, na których się skupić, jakie jeszcze dodać, a z jakich zrezygnować, ponieważ nie ma z nich wejść. Płatne serwery oferują m.in. statystyki Awstat, a jeśli nie masz możliwości z nich skorzystać, najbardziej popularnymi są obecnie www.stat4u.pl oraz www.stat.pl.
Opracowanie m. in. na podstawie:
Inne ciekawe artykuły na ten temat: