Nie od dziś wiadomo, że bez linków nie da się wypozycjonować strony, chyba że fraza jest na tyle łatwa, że wystarczy optymalizacja i naturalne linki (bądź zwykła reklama) do zaindeksowania strony przez Google.
Jak więc zdobyć linki?
Sposobów jest wiele. Od tych darmowych, które można zdobyć w kilka sekund, poprzez linki kupione, aż do tych uzyskanych dzięki budowie zaplecza. Oczywiście najbardziej pożądane są linki naturalne w dużej ilości, ale o te nie zawsze jest tak łatwo, jak może się początkowo wydawać.
Zacznijmy od linków najłatwiejszych, chociaż nie zawsze darmowych:
- katalogi stron– są głównym miejscem, w którym w dużej ilości i w krótkim czasie, a dodatkowo za darmo (zazwyczaj), można zdobyć linki. Nie oznacza to jednak, aby szaleć z ich ilością, tym bardziej w przypadku nowej strony. Pamiętajmy – wszystko z umiarem i najlepiej ręcznie tak, aby mieć nad tym jak największą kontrolę;
- presell pages – inaczej „katalogi artykułów” lub „precle„. Są to strony, na których za darmo bądź za opłatą można zamieścić artykuł z wplecionymi w treść linkami. W tym przypadku dobrze jest wykorzystać możliwość zamieszczenia kilku linków i zamiast marnować je na link do tej samej strony, wzmocnić podstrony, podlinkować mapę strony, zaplecze bądź wpisy w innych preclach czy katalogach. W końcu aby link na takiej stronie miał jakąś wartość, musi on zostać zaindeksowany, a to osiągnie się najłatwiej przez podlinkowanie artykułu;
- fora dyskusyjne, blogi itp. – co prawda tutaj linki (np. te zamieszczone w podpisie pod postami na forach) w większości mają generować ruch poprzez reklamę, a nie służyć jako linki pozycjonujące, ale to też sposób, o którym warto wspomnieć;
- zakup linków – linki pozycjonujące można zakupić na różnych stronach. Najlepsze do tego celu będą strony mocno podlinkowane o stabilnej wysokiej pozycji na frazy, które nas interesują;
- zakup artykułów sponsorowanych – zakup artykułów zawierających linki w treści bądź podane jako źródło;
- linki zewnętrzne – zamieszczanie linków do innych tematycznie powiązanych stron może zachęcić do tego, aby właściciel takiej strony odwdzięczył się tym samym i zamieścił linka do nas.
A teraz te, do którego potrzebne jest własne zaplecze (strony służące jako wsparcie dla stron pozycjonowanych, które można wykorzystać również do celów zarobkowych, np. umieszczając na nich reklamy Google Adsense):
- strony zapleczowe – umieszczanie linków na własnym zapleczu;
- wymiana linkami – na stronie z wymiany webmaster zamieszcza link do pozycjonowanej przez nas strony, w zamian za co na swoim zapleczu wstawiamy link do jego strony. Form wymiany linkami jest wiele, jednak najlepsza jest taka, w przypadku której ciężko o jakiekolwiek powiązania między linkującymi do siebie stronami (odpada więc wymiana wzajemna A <-> B);
- systemy wymiany linków stałych i rotacyjnych – w zamian za wyświetlanie linków z systemu na swoim zapleczu, nasze linki będą zamieszczane na innych stronach dodanych do danego systemu. W tym przypadku największe znaczenie ma liczba podstron oraz PR, gdyż im wyższe są te parametry, tym więcej zdobywamy punktów do wykorzystania do podlinkowania naszych stron. Zazwyczaj systemy wymiany linków wykorzystywane są jako tzw. „dopalacz„, a nie jedyne źródło linków. Często wykorzystywane są one jedynie do wzmocnienia zaplecza, a nie pozycjonowania docelowych stron.
Niełatwym zadaniem jest zdobycie linków naturalnych, a więc takich, które zamieszczone zostały przez osoby zainteresowane stroną bądź zadowolone z oferowanych na stronie usług. Sposobem na zachęcenie bądź nawet sprowokowanie użytkowników do pisania o stronie jest tzw. linkbaiting. Jakie są możliwości zdobycia linków w ten sposób?
- dbanie o wartościową treść – to tak naprawdę podstawowa i najważniejsza sprawa, ponieważ bez ciekawych artykułów bądź oferowanych produktów czy usług, nawet wysoka pozycja w wyszukiwarkach nie zdziała cudów;
- oferowanie produktów za darmo – do produktów tych zaliczyć można m.in. darmowe szablony, dodatki bądź skórki do popularnych skryptów (fora, blogi), jak również całe skrypty, darmowe artykuły, dodatki do przeglądarek (np. WebSEO Toolbar), narzędzia SEO – oczywiście wszystko z obowiązkowym zamieszczeniem linka do strony autora;
- porady specjalistyczne – porady, do których internauci będą chętnie linkować na forach i swoich stronach, a także „wykopią” je na serwisy społecznościowe. Na tym blogu spory ruch generuje np. artykuł o tym jak dodać stronę do Google;
- tworzenie tutoriali bądź kursów – np. kurs SEO;
- oryginalne podejście do tematu;
- informowanie o nowościach w danej branży – np. Page Rank Update;
- zamieszczanie ciekawych wywiadów bądź ich tłumaczeń;
- zorganizowanie konkursu;
- testowanie nowych rozwiązań – np. testy SEO;
- zachęcenie do komentowania poprzez kontrowersyjne treści – można to uzyskać np. krytykując film bądź książkę, która ma wielu fanów. Użytkownicy będą chcieli komentować, powracać na stronę, a także dzielić się linkami do niej z innymi;
- zamieszczanie śmiesznych zdjęć lub historyjek;
- zachęcanie do zamieszczania fragmentów artykułów z linkiem, jak również do linkowania do ciekawych artykułów dzięki zamieszczeniu gotowego kodu linka do wstawienia.
Jeśli macie coś do dodania, zapraszam do komentarzy.