Miło mi poinformować, że po wielomiesięcznej pracy uruchomiliśmy SeoStation v. 3.0 – narzędzie do monitorowania pozycji stron Google w dowolnej wersji językowej, zarówno w wynikach desktopowych, jak i mobilnych. Narzędzie istnieje od 2011 r. i przeszło od tej pory wiele zmian. Jeszcze w zeszłym roku publikacji doczekała się aplikacja na iOS, a teraz skupiliśmy się na rozwoju wersji webowej. Jedną z nowości jest możliwość bezpłatnego przetestowania dowolnego pakietu przez 14 dni, z czego najwyższy ma dostępnych 500 fraz.
Jeśli 500 monitorowanych fraz to dla kogoś za mało, istnieje możliwość przygotowania indywidualnego pakietu. Aha, co istotne – pakiety różnią się tylko liczbą fraz i okresem przechowywania danych (nawet do 3 lat). Pozostałe dostępne opcje są identyczne, nie ma też haczyków w postaci mniej dokładnego monitoringu w niższych pakietach, zdjęliśmy też limit w liczbie monitorowanych stron.
Oto lista najważniejszych funkcji SeoStation:
- symulowanie wybranej lokalizacji (np. Poznania) + możliwość ignorowania lub zliczania wyników z map – opcja niezbędna podczas pracy nad stronami lokalnych biznesów, a także przy innych stronach, w przypadku których część fraz wykazuje charakter lokalny;
- monitorowanie pozycji subdomen – można wskazać albo konkretną domenę, albo monitorować ją wraz z jej wszystkimi subdomenami. Wystarczy podczas podawania adresu strony wpisać go w formacie*.lexy.com.pl;
- pokazywanie znalezionej podstrony – bardzo przydatne szczególnie podczas analizowania, czy zoptymalizowaliśmy odpowiednią podstronę pod dane słowo kluczowe. Na poniższym screenie widać również opcję ręcznego odświeżenia pozycji;
- monitorowanie parametrów strony (Trust Flow, Citation Flow, backlinki, domeny linkujące, liczba zaindeksowanych podstron);
- system alertów (znaczne spadki pozycji, zainfekowanie strony, wyindeksowanie) z możliwością włączenia powiadomień mailowych – jedną ze zmian w najnowszej wersji SeoStation jest możliwość włączenia alertów tylko dla stron oznaczonych jako ważne. Przydaje się to w szczególności, jeśli monitorujemy pozycje zarówno dla stron klientów, jak i tych zapleczowych, dla których alerty nawet o spadkach kilku fraz poza top 100 nie są tak istotne;
- darmowe subkonto klienta – nie ma on włączonej opcji edycji, więc żadnej agencji nie namiesza w pozycjonowanych frazach, ale ma opcję podglądu zarówno aktualnych, jak i historycznych zmian pozycji;
- raporty PDF – z możliwością wygenerowania na żądanie raportu z podsumowaniem pozycji (pozycja w pierwszym i ostatnim dniu wybranego okresu oraz dodatkowo średnia pozycja) albo/i pełnego dziennego zestawienia pozycji. Można też włączyć cykliczne generowanie i wysyłkę raportów mailowych zarówno do siebie, jak i do klienta – do wyboru są raporty dzienne, tygodniowe (z tych najczęściej korzystam) i miesięczne;
- wyliczanie przychodów z wybranego klienta + generowanie kosztorysów z opcją wysyłki mailowej na swoje konto lub/i konto klienta.
Aby aktywować opcję wyliczania kosztorysów, wystarczy w 4. kroku (Klienci i rozliczenia) dodawania lub edycji strony zaznaczyć, że jest to strona klienta a nie prowadzona na własny użytek, a następnie uzupełnić zaawansowane opcje dotyczące sposobu wyceny kosztów za pozycjonowanie.
Do jeszcze bardziej zaawansowanych opcji dochodzi się podczas wyboru rozliczania za efekt lub mieszanego (abonament + opłata za efekt), bo tam można dla każdej frazy ustalić inną stawkę zależną od zajmowanej pozycji. Można wybrać albo rozliczanie na podstawie pozycji z ostatniego dnia okresu, albo ze średniej pozycji, albo z każdego dnia osobno. - możliwość naniesienia zdarzeń na wykresach, np. zakup pakietów linków, dokonanie zmian w optymalizacji, znalezienie informacji o podjętych ręcznych działaniach;
- aktualizacje Google nakładane na wykres – oprócz wspomnianych już zdarzeń, które dodaje się samodzielnie dla każdej strony osobno, na wykres można nałożyć także listę aktualizacji w Google, które są opracowywane przez zespół SeoStation;
- tabele aktualnych i dziennych pozycji – główna tabela pokazuje aktualne pozycje. Po przełączeniu się na tabelę dziennych pozycji, można prześledzić zmiany pozycji w każdym dniu wybranego okresu, a zatem w podobny sposób jak w raportach dziennych;
- wykresy pozycji: standardowy, miesięczny i porównawczy. Standardowy pokazuje dzienne zmiany z ostatniego miesiąca albo innego okresu, który wybierze się z poziomu kalendarza. Max czas przechowywania danych do aż 3 lata, więc można sobie pozwolić na analizy zmian na przełomie tak długiego okresu.
Na wykresie miesięcznym można sprawdzać najniższe, średnie i najwyższe pozycje dla wybranej frazy z kolejnych miesięcy:
Z kolei wykres porównawczy pozwala w szybki sposób sprawdzić skalę zmian w pozycjach dzięki temu, że pozwala na jednoczesne sprawdzenie pozycji nawet dla 10 fraz:
- integracja z GA – pozwala na bieżąco sprawdzać wpływ zmian w pozycjach na ruch organiczny.
Pozostaje mi zachęcić Was do założenia 14-dniowego triala i dzielenia się swoimi wrażeniami z SeoStation. Wszelkie pytania i sugestie mile widziane 😉