Phantom Update?

Dzisiejszy wpis ma być głównie inspiracją dla czytelników, jak również zachętą do dzielenia się wspólnymi odczuciami co do tego, co ostatnio działo się w SERPach. Już w ostatnich dniach stycznia było widać spore zmiany w pozycjach wielu stron i właśnie w tym okresie (28/29 stycznia) w sieci pojawiły się dywagacje odnośnie tego, czy to zupełnie nowa aktualizacja, Pingwin*, czy może kilka zmian wprowadzonych równocześnie. Kolejną falę zgłoszeń było widać na przełomie 7/8 lutego, a potem było nieco spokojniej, ale również nie do końca stabilnie. Jak wyglądają zmiany na moich stronach?

Algoroo pokazuje wyjątkowo duże zmiany pomiędzy 1 a 8 lutym br.

Algoroo

U mnie pierwsze zmiany – jak już wspomniałam – było widać ok. 29 stycznia. Spośród 8 analizowanych stron, na których zmiany były najbardziej zauważalne i dotyczyły chociaż kilku reprezentatywnych fraz, w tym okresie spadki zanotowały 3 z nich (z czego 2 tylko na pojedyncze frazy i były to drobne zmiany), natomiast wzrosty tylko 1 serwis. Co istotne, 1 z 2 stron, których pozycje spadły, notuje spadki poza setkę w odpowiedzi na każdy update pokazany przez Algoroo na czerwono (wrzesień i połowa grudnia 2016 r.).

Kolejny okres zmian to 8 luty – strony, na których było widać większe zmiany (zarówno spadki, jak i wzrosty) wróciły dosłownie na 1 dzień na dawne pozycje i tak samo zachowały się między 14 a 15 lutego. To był również okres, w którym spadki zanotowały 3 kolejne strony – w zależności od stron i fraz zmiany były czasem o dosłownie kilka pozycji, a czasem nawet o ok. 30.

To, co w tych zmianach jest najmniej oczekiwane, to trudność w wyłapaniu elementów wspólnych i tym samym ustalenie, co było powodem spadków bądź wzrostów pozycji dla poszczególnych stron. Wśród nich znajdują się:

  • frazy od ogólnych po middle-tail;
  • strony główne, jak i podstrony;
  • strony z dużą ilością linków, jak i te z kilkoma odnośnikami bądź bez ani jednego;
  • strony z linkami, ale bez anchorów składających się w 100% z fraz, których pozycje uległy sporym zmianom. Te, do których prowadziło kilka linków EMA zanotowały wzrosty pozycji;
  • strony linkowane w różny sposób;
  • strony dostosowane do wersji mobilnej, jak i nie, albo z mobilną wersją, ale głównie z grafiką na pierwszym widoku;
  • strony świeżutkie, roczne, jak i te z wieloletnim stażem;
  • strony z różnych branż;
  • w większości strony z unikalną treścią, dobrze zoptymalizowane, aczkolwiek są wśród nich takie, które ze względu na błędy techniczne i sprawy organizacyjne nadal nie są tych błędów pozbawione;
  • strony systematycznie aktualizowane, jak i te, na których nawet od 5-10 lat nie pojawiało się nic nowego;
  • dosłownie 2 strony powiązane z lokalizacją;
  • strony różnego rodzaju – wizytówki firmowe, blogi, serwisy ogłoszeniowe i sklepy internetowe;
  • w dużej części są to domeny zawierające główne albo nawet kilka głównych fraz w nazwie domeny – na razie jest to wspólny element o największym znaczeniu.

Poniżej zamieszczam sporo wykresów ze zmian na opisywanych przeze mnie stronach. Nie ukrywam, że liczę na Was w kwestii podpowiedzi, na jakie elementy sami zwróciliście uwagę i czy również zauważyliście zawirowania w pozycjach w 3 podanych przeze mnie okresach. Są to wykresy porównawcze, na których pokazane są zmiany 2-4 reprezentatywnych fraz, najczęściej wybranych spośród tych przypisanych dla różnych podstron danego serwisu.

Przykład nr 1

Przykład nr 2

Przykład nr 3

Przykład nr 4

Przykład nr 5

Przykład nr 6

Przykład nr 7

To oczywiście wybrane frazy, po których było widać największe spadki lub wzrosty. Pozostałe, których tu nie uwzględniłam, pozostały w większości na swoich miejscach. Sporo innych przykładów znajduje się na blogu searchmetrics.

A jak u Was?

 

KATEGORIE: Case study, Filtry i bany
Comments (13)

Nie ma tutaj spójnej reguły. Można mieć fajny unikalny content i odnotować spadki. Jak patrzyłem na zmiany na większych serwisach to też loteryjnie i ciężko powiedzieć dlaczego akurat ten serwis tyle zyskał lub stracił w oczach Google.

7-8.02 – to by się u mnie zgadzało. Kilka spadków na pojedyncze frazy i jeden wzrost. Mały update, bo dotyczył tylko kilku stron Klientów, ale zauważalny. Spadki i wzrosty stosunkowo duże, o kilkadziesiąt pozycji. Przyczyna: jeszcze nie ustalona.

Z moich obserwacji spadki na pojedyncze frazy odnotowały strony które mają problem z treścią. Wiele podobnych do siebie podstron, nieunikalnych lub zawierających mało treści, a masę zdjęć. Wzrosty na domenach na których ilość i unikalność treści jest ok. Nie piszę o jakości treści. Nie jest to zapewne jedyny czynnik, ale ten który jako pierwszy rzucił mi się w oczy.

Mi się wydaje, że bardziej niż spadków są to efekty wzrostu stron o bardzo dużym BL , wcale nie koniecznie dobrej jakości linków, ale w dużej ilości, z różnych źródeł. Przy czym trudno jakąś jednoznaczną regułę dostrzec. Mocne portalowe domeny wyszły jakby nieco wyżej, nawet na wyrażenia jedynie pokrewne do samej treści.

Z tego, co obserwuje u siebie na blogach i sklepach to zyskały na pewno dobre treści. Te wpisy, które są popularne wśród ludzi – zyskały w pozycjach – przypadek? Czy może jednak algorytmy google uczą się coraz lepiej?

Początek miesiąca spokojnie. 7-8 lutego minimalne spadki o kilka pozycji. Dziś tąpnięcie konkretne w dół:(

Abstrahując od zmian bo te pojawiają się regularnie, fascynuje mnie ta zabawa w kotka i myszkę inżynierów google z pozycjonerami. Inżynierowie kombinują jak wyeliminować stronki bez wartości a pozycjonerzy kombinują jak ich przechytrzyć.
Kiedy pojawiają się symptomy zmian powstaje fala paniki, potem rozpoznanie zmian i dostosowanie się.

Btw bardzo lubię Twojego bloga 🙂

Hmmm… zmiany są zastanawiające i w mojej ocenie nie są najlepsze. Zastanawiające dlatego, że szukając czegoś w sieci, na pierwszej pozycji pojawił mi się wpis odpowiadający na problem techniczny z komputerem, ale okazało się w trakcie jego lektury, że to tekst synonimizowany, z automatu. Dopiero niżej znajdowałem to, czego szukałem, tj. konkretne omówienie tematu/problemu. Szukając innych tematów, wyglądało to podobnie, tzn. nie znajdowałem od razu odpowiedzi, którą szukałem. Część wyszukiwań, dotyczyło zagranicznych zapytań, zadanych w polskiej wersji wyszukiwarki. To co było odpowiedzią na zapytanie, znajdowałem niżej, a nie wyżej. Nie zgodzę się z „Niewyspani”, że zyskały dobre treści (może w pewnym stopniu tak, ale część przetasowań dotyczy stron, które ma mało treści). Po pierwsze ze względu na powyższe, po drugie, jedna z moich stron straciła jedno oczko na liście, a była tam od wielu miesięcy. Straciła je na rzecz strony, która praktycznie nie ma treści, trochę grafik. Z kolei na mojej stronie oprócz grafik są unikalne treści związane z tematyką. Do tego jest częściej aktualizowana niż te, które wskoczyły wyżej. Zgadzam się z Tobą „Lexy”, że mobilna wersja nie ma tutaj większego znaczenia. Moje strony są responsywne, a nieco straciły na rzecz stron, które nie są responsywne. Ciekaw jestem zmian jakie zostały wprowadzone. Może się mylę, ale ten update zostanie niedługo skorygowany. Przynajmniej mam taką nadzieję.

Ja zauważyłem jedynie wzrost z długim stażem domeny, nic nadzwyczajnego, natomiast domeny na których dosłownie nic się nie dzieje (zero linkowania, blogowania, promocji) poszły w dół o kilka/naście/dziesiąt pozycji. Te z unikalnym kontentem wskoczyły trochę wyżej. Nie wiem czy to przypadek ale widzę zależność. Być moze się mylę.

Sądząc po ostatnich doniesieniach to jakaś większa sprawa. Za pierwszym razem zupełnie nie było widać zmian, a teraz strony, gdzie treść była aktualna, ale nie aktualizowana w ostatnim czasie, spadły. Linki były regularnie zdobywane dla tych stron, ale nie były to linki śmieciowe.. ciekawe..

U nas tylko jedną, stosunkowo nową stroną trochę zawiało. Pozostałe, którymi zajmujemy się od lat nie ma prawie żadnej różnicy. Nie jestem w stanie skorelować z czego to wynika za wyjątkiem wieku, innych różnic nie widzę.

U mnie teraz w tym miesiącu też było zachwianie. Ktoś coś wie o ewentualnych zmianach?

Filtr Google ostatnimi czasy zmienia podejście do katalogów stron, być może dlatego jest to związane u niektórych ze spadkiem. Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.