Czy to w rozmowach na forach, czy przy wycenie, często spotykamy się z tematem pozycjonowania na kilka najpopularniejszych fraz. Padają pytania o to, jaka jest ich optymalna ilość, jednak nie zawsze w danej branży największy ruch jest generowany przez frazy ogólne, np. książki w przypadku księgarni internetowej. Zdarza się, że dana fraza wydaje się być bardzo oblegana i popularna, a po wypozycjonowaniu strony na nią okazuje się, że ruch jest niewielki i koszty poniesione na pozycjonowanie nie zwracają się w postaci zwiększonej ilości zakupów. Podobne konsekwencje mogą wystąpić w przypadku zainwestowania w płatną reklamę w wyszukiwarkach internetowych (np. GoogleAdwords) i nieumiejętnego kierowania kampanią reklamową.
Wybór kilku/nastu najważniejszych fraz do pozycjonowania to dobry pomysł dla serwisów o mocno zawężonej tematyce. Jednak w przypadku sklepów internetowych czy wspomnianej księgarni, konieczne jest pozycjonowanie szerokie z długim ogonem fraz, a więc nawet na kilkadziesiąt i więcej bardzo szczegółowych i mało konkurencyjnych fraz. Największą rolę odgrywa tu odpowiednia optymalizacja, dzięki której w najważniejszych miejscach znajdą się np. tytuły książek oraz ich autorzy (tych, którzy jeszcze nie wiedzą, jakie to miejsca, odsyłam do artykułu „Podstawy pozycjonowania i optymalizacji stron pod kątem wyszukiwarek”.) Umożliwi to znalezienie strony nie tylko po wpisaniu ogólnych słów jak „księgarnia internetowa” bądź „książki”, ale także po wpisaniu tytułów książek, a nawet ich gatunków, np. „horrory”, „lektury” itp. Przyda się tutaj również odpowiednie podejście marketingowe, a więc chwytliwe opisy w metatagach, które zachęcą do kliknięcia. Mogą one zawierać (poza tytułem i autorem książki) ceny oraz informacje o rabatach, dzięki czemu nawet po zerknięciu w listę 10 wyników wyszukiwania właśnie nasz zainteresuje internautę najbardziej.
W pozycjonowaniu szerokim długi ogon fraz generuje dużo więcej ruchu niż frazy ogólne, dlatego też poza przyjaznymi linkami i optymalizacją wszystkich podstron należy zadbać o odpowiednie linkowanie wewnętrzne – głównie ze względu na to, że tak mocno rozbudowane strony muszą ułatwić robotom dostęp do najważniejszych podstron. Pamiętaj przy tym, aby również przy linkach wewnętrznym używać odpowiednich anchorów, np. tytułów książek.
Zwiększając link popularity niestety nie jest możliwe linkowanie wszystkich podstron księgarni ze względu na ich ogromną ilość. Można jednak poza stroną główną linkować główne kategorie, a linkowanie wewnętrzne wzmocnić np. dzięki wyświetlaniu na tych stronach ostatnio dodanych, najpopularniejszych bądź najlepiej ocenianych książek.
Pozycjonowanie szerokie (o ile jego wybór w przypadku danego serwisu jest uzasadniony) jest o tyle dobre, że spadek pozycji nawet na najważniejszą frazę nie jest tak bardzo bolesny jak w przypadku stron pozycjonowanych tylko na kilka popularnych fraz. Blogi takie jak ten mają również więcej ruchu ze szczegółowych zapytań (np. jak dodać stronę do google) niż z fraz ogólnych (np. SEO blog).