Zostałam poproszona o przetestowanie narzędzia Ahrefs Site Explorer. Jedno z nich jest jednym z 3 najczęściej wymienianych ostatnio alternatyw dla YSE, i to właśnie ono pójdzie na pierwszy ogień 😉
Narzędzie do sprawdzania backlinków Ahrefs pozwala na analizę linków przychodzących dla pojedynczej podstrony, całej domeny, a także domeny (lub zawartości wybranego katalogu – np. linków do mojego bloga) i wszystkich subdomen w jej obrębie. Oprócz standardowych danych na temat liczby backlinków oraz domen linkujących, znajdziemy tu dość szczegółowe informacje takie jak:
- rodzaj linków (graficzne, tekstowe, nofollow itp.) – pozwala to na sprawdzenie, czy profil backlinków jest wystarczająco zróżnicowany;
- anchory – tu również możemy sprawdzić, czy nie pozyskujemy zbyt wielu linków na ten sam albo mocno zbliżony anchor;
- szczegółowe statystyki pozyskanych i utraconych backlinków – ta funkcja w szczególności mnie zainteresowała, ponieważ można ją wykorzystać m.in. w celu:
- sprawdzania na bieżąco, czy współpracujące serwisy nie usuwają naszych linków;
- analizowania działań konkurencji poprzez sprawdzanie tempa i źródeł pozyskanych linków.
Informacje na temat backlinków można zobaczyć w formie wykresu i tabeli. Niestety wykres domyślnie wyświetla tylko dane z ostatniego miesiąca i nie można wybrać sobie dowolnego okresu, ale w tabeli (oraz w możliwym do ściągnięcia pliku CSV) dostępne są wszystkie dane.
- szczegółowe informacje na temat podstron analizowanego serwisu oraz domen odsyłających do niego.
Generalnie narzędzie sprawdza się nieźle i głównym minusem jest stosunkowo mała – w porównaniu do serwisów konkurencyjnych – baza stron. Patrząc jednak na dotychczasowe tempo rozwoju myślę, że to kwestia czasu. Zgodnie z informacją ze strony:
The only considerable drawback for now is the index size. But this is temporal inconvenience. Every day info from about 500mln new pages is added to our index. That is, approximately in a fortnight index will contain about 10billion pages.
Oprócz korzystania z serwisu online, osoby używające SeoQuake mogą pobierać z Ahrefs dane na temat backlinków. Poza tym, dostępne jest API i istnieje możliwość dołączenia do programu partnerskiego.
Kolejne narzędzie – SERPs Analysis – służy do sprawdzania pozycji strony. Tutaj niestety na chwilę obecną nie ma polskiej wersji Google, dlatego sprawdzałam pozycje dla strony searchengineland.com.
Dodatkowo dzienne statystyki pokazują na wykresach wzrost/spadek ruchu z wyszukiwarek, zmiany w pozycjach i – co ciekawsze – zapisuje wyniki wyszukiwania dla wybranych fraz, co widać poniżej. Podobny podgląd wyników uzyskamy dla reklam wyświetlanych w wybranych wyszukiwarkach.
Dzięki temu można sprawdzać, jak w określonym terminie prezentowały się SERPy dla wybranego słowa kluczowego, ewentualnie upewnić się, kiedy na topowych pozycjach zaczęły się pojawiać zupełnie nowe serwisy.
Ostatnią z funkcji, na którą chciałabym zwrócić uwagę, jest możliwość generowania raportów, a także filtrowania prezentowanych w nich danych. Raport można pobrać w formacie CSV lub XLS.
Oprócz opisanych tu narzędzi, trwają prace nad:
- Ahrefs Top – ranking miliona stron;
- Domain Comparison – narzędzie do porównania maksymalnie 5 domen;
- Batch Analysis – narzędzie do sprawdzania danych dla wielu stron, umożliwiające analizę konkurencji.
Jak widać, dane są prezentowane w całkiem ciekawy sposób i tylko czekać, aż liczba stron w indeksie dorówna konkurencyjnym serwisom.