Powyżej znajduje się wypowiedź na temat tego, czym są wyniki uzupełniające (supplemental index) i jak z nich wyjść. Przedstawiając to obrazowo, wpisz w google zapytanie dotyczące Twojej strony: site:www.twojastrona.pl ***-view a jeśli nie działa to site:www.twojastrona.pl/&, ponieważ podstrony znajdujące się w wynikach uzupełniających, czyli indeksie pomocniczym Google, są wyświetlane na samym końcu i ruch z nich jest wyjątkowo mały, albo nawet żaden. Google wyświetlając wyniki na dane zapytanie w pierwszej kolejności korzysta z indeksu głównego, a następnie z indeksu uzupełniającego. Mariusz Gąsiewski na swoim blogu Marketing w Internecie napisał, że „do indeksu uzupełniającego Google wpadają strony, którym Google nie ufa na tyle, aby wpuszczać je do głównego indeksu„.
Postaram się przedstawić temat jak najkrócej. Jakie są niektóre powody przejścia podstron do wyników uzupełniających Google i jak wyjść z wyników uzupełniających w takich przypadkach?
- podstrony już nie istnieją albo ich adres został zmieniony – jeśli adres został zmieniony, wstaw przekierowanie 301 na nowy adres;
- stare wersje podstron – w takim przypadku w indeksie głównym znajduje się najnowsza wersja strony – nie martw się tym;
- zduplikowana treść pojawiająca się pod różnymi adresami zarówno w obrębie tej samej domeny, jak i na różnych domenach – zróżnicuj treść na podstronach, a jeśli są to te same adresy ale zaindeksowane w różnej formie (np. z www i bez www, z / na końcu adresu albo bez), dodaj przekierowanie, dzięki któremu wszystkie adresy będą miały taką samą formę albo wyindeksuj jedną z podstron za pomocą odpowiedniego wpisu w pliku robots.txt. Zduplikowana treść w obrębie tej samej domeny (Internal Duplicate Content) może być spowodowana m.in. wstawieniem różnych wersji tego samego artykułu (np. wersji .pdf czy .doc) i braku zakazu robotom (np. w pliku robots.txt) dostępu do nich – w ten sposób robot indeksuje kilka różnych plików z tą samą zawartością. Z tego względu dobrze jest umieścić takie pliki w oddzielnym katalogu i zabronić robotom dostępu do niego;
- za dużo zmiennych w adresie lub za długi adres – użyj mod_rewrite;
- zbyt podobne lub takie same metatagi – zróżnicuj metatagi description i keywords oraz title oczywiście pamiętając o tym, że powinny one być dostosowane do konkretnych podstron i odzwierciedlać ich zawartość;
- podstrony słabo podlinkowane (linków jest zbyt mało albo są one zbyt słabe) albo takie, do których kiedyś istniały linki z zewnątrz, a teraz nie istnieją – tzw. „orphaned pages” – podlinkuj te podstrony na dobrych stronach i zadbaj o odpowiednie linkowanie wewnątrz serwisu, np. podlinkowując podstronę z SI na podstronie z indeksu głównego;
- zupełny brak lub mało treści na podstronie – dodaj nową treść na stronie. Często podstrony produktów mają jedynie zdjęcie i ich krótki opis, który jest zwykle skopiowany z innych stron. Staraj się rozwinąć taki opis i napisać go własnymi słowami.
Podstrony znajdujące się w indeksie uzupełniającym zostaną zaktualizowane dopiero wtedy, kiedy specjalny bot odpowiedzialny za SI je odwiedzi. Podstrony z wyników uzupełniających są przez cały odwiedzane przez roboty, jednak wyświetlają się one na samym końcu wyników wyszukiwania, dlatego powinno się jak najszybciej dokonać poprawek. Dobrym pomysłem po wprowadzeniu zmian na stronie jest ponowne dodanie mapy strony do google. Należy jednak być cierpliwym, ponieważ podstrony mogą przez miesiące jeszcze pozostawać w indeksie pomocniczym Google, dlatego o odpowiednią budowę strony, strukturę linków i inne czynniki mające na to wpływ, powinno się zadbać już na etapie budowy strony.
//edytowane 2 sierpnia:
Artykuł ten pisałam w ostatnich dniach, kiedy sprawdzenie supplemental results było możliwe za pomocą podanych komend. Google zrobiło nam niespodziankę i ukryło nawet oznaczenia „Wyniki uzupełniające” przy normalnym sprawdzaniu strony.
Źródła informacji:
www.ittechnology.us/wyniki-uzupelniajace-google/
mkane.antygen.pl/seo/wyniki-uzupelniajace/