Jakie zagrożenia czekają na strony WHS?

Wypuszczanie kolejnych zwierzaków z Google ZOO wywołuje za każdym razem spore zamieszanie w branży. Na forach od razu pojawiają się komentarze na temat tego, komu spadły pozycje, a komu wzrosły i praktycznie zawsze można trafić na osoby podkreślające, że wzrosty pozycji zawdzięczają stosowaniu bezpiecznych technik (nierzadko określając je mianem działań White Hat SEO). Ledwo jedna aktualizacja zostanie w pełni wdrożona, a już pojawiają się porady na temat tego, jak „wyjść z Pingwina” albo nie dać mu się przy kolejnej aktualizacji. Wszystko kręci się wokół update’ów nastawionych na karanie niegrzecznych i nagradzanie grzecznych seowców. Tyle że ci grzeczni mogą sobie nie zdawać sprawy z tego, że nie tylko Panda czy Pingwin zagrażają stabilnym pozycjom ich stron.

W historii Google mieliśmy wiele aktualizacji nastawionych na zmianę sposobu prezentacji wyników. To są właśnie te zmiany, które dotykają niemal wszystkich stron niezależnie od tego, jakimi technikami były promowane.

Posłużę się tutaj listą aktualizacji na MOZie, aby podać dokładne daty opisywanych aktualizacji w Google:

  • Search plus Your World [10 stycznia 2012 r.] – tego dnia Google zaczęło personalizować wyniki, dodając do nich posty z Google+ opublikowane przez osoby z naszych kręgów. Szczegóły na ten temat zostały opisane na blogu Google i tam też można znaleźć sporo przykładów. W zasadzie nie trzeba daleko szukać, bo wystarczy posiadać konto na Google+, aby na co dzień trafiać na wyniki udostępnione przez swoich znajomych. Co ciekawe, wyniki prywatne z Google+ nie stanowią wyników dodatkowych do tych dostępnych w top 10, ale zastępują je i spychają na dalsze pozycje. Posłużę się przykładem. W pierwszej kolejności znajduje się zrzut ekranu z końcówką wyników, w których uwzględnione zostały posty z Google+, natomiast w drugim przykładzie wyłączony był tryb prywatny, a więc Google nie pobierał postów z Google+. Efektem personalizacji wyników w oparciu o dane ze wspomnianej platformy, jest zepchnięcie publicznych wyników na kolejną stronę.
    Włączone prywatne wyniki
    Wyłączone wyniki prywatne
    Wiele osób może stwierdzić, że nie ma się czym przejmować, ponieważ Google+ nie zyskał tak dużej popularności, aby obawiać się dominacji wyników prywatnych. A co jeśli akurat w naszej branży znajdują się osoby w kręgach kilkunastu lub kilkudziesięciu tysięcy osób (np. John Mueller z liczbą 54 365 obserwujących go osób), które są zarazem naszymi potencjalnymi klientami? I co, jeśli ta osoba wspomni o naszym serwisie i tym samym pojawi się on w wynikach spersonalizowanych u osób, które go dodały? A może sami mamy szansę prowadzić oficjalny profil, który zdobędzie tak szerokie grono obserwujących osób? Warto się nad tym zastanowić.
    //aktualizacja: Jest rok 2019 r. i na kwiecień zaplanowane jest całkowite zamknięcie usługi Google+. Natomiast spersonalizowanych wyników z tej platformy już od dawna nie ma w Google.
  • Venice Update [27 luty 2012 r.] – wspominam sobie stare, dobre czasy, kiedy można było zajmować topowe pozycje niezależnie od tego, gdzie znajduje się internauta. Żeby uzyskać wyniki lokalne, trzeba było dopisać nazwę miejscowości do szukanej frazy, bo tylko wyniki z mapek były dostosowane do lokalizacji. Ta aktualizacja sporo namieszała w tej kwestii, bo od jej wprowadzenia personalizacja w oparciu o lokalizację dotyczyła także standardowych wyników organicznych. Oczywiście nie dla wszystkich fraz, bo jeśli szukam np. pościeli bądź prezentów świątecznych, prędzej będę chciała trafić na oferty sklepów internetowych niż najbliższych sklepów stacjonarnych. Jednak już szukając pośrednika nieruchomości czy biura księgowego, intencją internauty jest zazwyczaj znalezienie biur działających na terenie jego miejscowości. W rezultacie strona na 1. czy 2. pozycji w Olsztynie może zajmować np. 30 pozycję z każdej innej lokalizacji.
    biuro-rachunkowe-olsztyn
    Jedni byli zadowoleni z tej zmiany (w końcu małe biznesy miały szansę przebić się wśród gigantów), dla innych powodowało to problemy tym bardziej, że długo byli przyzwyczajeni do starych i stabilnych wyników, aż tu nagle z dnia na dzień musieli kombinować, jak sobie z tym poradzić. Dodam, że do podglądu wyników wyszukiwania w różnych miejscowościach przyda się narzędzie http://adwords.google.com/anon/AdPreview
  • 7 wyników w „top 10” [14 sierpnia 2012 r.] – w okresie pomiędzy 12 a 14 sierpnia 2012 r., ponad 18% wyników z pierwszej strony składało się z 7, zamiast 10 pozycji. Takie dane dostarczył MOZ w swojej publikacji na ten temat (fot. poniżej)
    7 wyników zamiast 10
    Zdarzały się także sytuacje, w których standardowych wyników było tylko 6, bo były one poprzedzone np. zestawem obrazów, które mogły zostać potraktowane przez Google jako pierwszy wynik. To nie był pierwszy ani ostatni raz, kiedy Google eksperymentowało z ilością wyświetlanych wyników. Dla zapytań brandowych, wyszukiwarka potrafi ograniczyć się do dosłownie 4 wyników.
    //aktualizacja: W 2019 r. nadal widać, że średnia liczba wyników per strona waha się w granicach między 8,5 a 8,8 i to właśnie za sprawą tego, że coraz więcej fraz wyświetla tylko 7 wyników na stronie (źródło: https://moz.com/mozcast/metrics);
    Średnia liczba wyników na 1. stronie Google
  • grupowanie wyników z jednej domeny (ang. Domain Crowding) [21 maja 2013 r.] – dawniej bez problemu można było znaleźć zgrupowane wyniki z tej samej domeny. Pierwszy z wyników na danej stronie wyświetlał się w standardowy sposób, a kilka kolejnych wyświetlało się tuż pod nim, jednak miały większy odstęp od lewej strony. Poniżej widać przykład:
    pr-update
    Dawało to spore możliwości w temacie zajęcia jak największej ilości miejsc tym bardziej, że wyniki były zgrupowane w ten sposób na wielu stronach wyników wyszukiwania, a więc najpierw można było znaleźć zgrupowane wyniki na 1. stronie, potem powiedzmy na 3., dalej na 7. itd. W rezultacie, jeśli dla którejś z domen występowało grupowanie wyników i wyświetlały się łącznie 3 podstrony w top 10, to skutkowało to przesunięciem wyników z 8. i 9. pozycji na 2. stronę wyników.
    Bardzo łatwo było wtedy o szybkie przeskoczenie o całą dziesiątkę wyników, a wiecie jak? Jeśli jedna z podstron w mojej domenie wyświetlała się na 3. pozycji, a kolejna dopiero na 12., to wystarczyło z tą na dalszej pozycji podskoczyć o 2 wyniki, aby dostać się do top 10 i aby wynik z 3. pozycji przyciągnął do siebie kolejny, zajmując tym samym 4. pozycję. Jeśli dodać do tego brak limitów (lub lekkie limity) dla ilości subdomen w ramach tej samej domeny, można było dość łatwo zająć większość topowych wyników (np. tworząc lokalne subdomeny). Sama zalecałam optymalizację kilku (2-3) podstron na tę samą lub zbliżoną frazę właśnie po to, aby Google zgrupowało te wyniki, oraz dodatkowo utworzenie bloga w subdomenie, aby zająć kolejny wynik.
    Teraz można sobie w ten sposób narobić problemów ze względu na stosowane limity (określa się to mianem kanibalizacji słów kluczowych), przez które Google wybiera najbardziej trafny wynik, a i dla subdomen są ustawione są podobne limity – gdybym np. na lexy.com.pl miała stronę z informacjami o mnie, a blog byłby dostępny w subdomenie, prawdopodobnie po wyszukaniu mojego imienia i nazwiska, w top 10 znalazłaby się tylko jedna z tych stron. Wspomniana aktualizacja miała na celu zmniejszenie skali tego zjawiska, w szczególności na 1. stronie wyników. Z czasem sytuacje, w których można było znaleźć wiele wyników z jednej domeny, ograniczyły się do zapytań brandowych i w tym przypadku widać mocną dominację wyników z domeny zajmującej 1. pozycję. Przyznam, że wprowadzenie wspomnianych limitów trochę mnie zabolało, bo jest sporo przypadków, w których w pełni uzasadnione byłoby wyświetlanie chociaż 2 wyników z tej samej domeny na jednej stronie wyników. Co prawda skrócona nazwa mojej firmy została przez Google uznana za nazwę brandu i tym samym wyświetla kilka wyników z domeny, ale już po wpisaniu nazwiska wyświetla się tylko podstrona z moją ofertą, podczas gdy powinna się wyświetlać także podstrona mojego męża. Kiedy podczas testów wyindeksowywałam tymczasowo swoje portfolio, wtedy dla naszego nazwiska pojawiała się jego oferta. Na szczęście w obu przypadkach portfolio jest tylko pozostałością po dawnej ofercie, ale myślę, że ten przykład dobrze zobrazował problem;
  • usunięcie zdjęć autorów z SERPów [28 czerwca 2014 r.] – wprowadzenie, a potem usunięcie Google Authorship, wpłynęło mocno na sposób prezentacji wyników wyszukiwania i mogło się odbijać na CTR. Wg danych z MozCast feature graph, z dnia na dzień 22% wyników straciło zdjęcia autorów.
    MozCast feature graph
    Poniżej znajduje się przykładowy wynik w czasie wyświetlania pełnych informacji (zdjęcie, imię i nazwisko, a także ilość osób, w których kręgach znajduje się autor). Nie da się ukryć, że taki sposób prezentacji przykuwał wzrok mocniej, niż standardowy wynik. Na tym etapie rezygnacji z Google Authorship usunięto same zdjęcia, ale pozostawiono informacje o autorach. Po 2 miesiącach także one zniknęły z wyników wyszukiwania.
    Google Authorship
    Prezentację podobną do powyższej można zobaczyć już tylko we wpisach z Google+ – te jednak wyświetlały się tylko osobom zalogowanym na konto Google, które jednocześnie włączyły tryb prywatny i tym samym widzą wpisy osób ze swoich kręgów.
    //aktualizacja: W 2019 r. zaplanowano całkowite zamknięcie usługi Google+, a dane z tej platformy już od dawna nie wyświetlały się w wynikach wyszukiwania;
    Włączone wyniki prywatne w Google
  • usunięcie prawej kolumny reklam Google AdWords [23 luty 2016 r.] – ta zmiana skutkuje tym, że dla niektórych fraz wyniki organiczne zaczynają się dopiero po 4 reklamach. Jeśli dodatkowo wyświetlają się wyniki z miejsc Google, to pierwszy wynik organiczny wyświetla się dopiero pod linią przewijania. Problem jest tym większy, im więcej rozszerzeń jest dostępnych w Google Ads (dawniej: Google AdWords), np. rozszerzenia w postaci dodatkowych linków, które zajmują kolejne linijki w SERPach. Oto jeden z przykładów:
    Wyniki dla frazy: agencja SEM

W międzyczasie pojawiały się także inne mniejsze bądź większe aktualizacje (m.in. Mobilegeddon, RankBrain). Nawet wprowadzenie rozszerzonych linków witryn wpłynęło na to, że 1. pozycja z sitelinkami skupiała na sobie uwagę (zerknijcie na trzeci screen z tego wpisu). Było także mnóstwo innych update’ów, w wyniku których pierwsze pozycje zaczynały mieć bogatsze prezentacje i zajmowały dużo więcej miejsca, niż dawniej.

Na potrzeby tego artykułu wybrałam jednak najciekawsze spośród tych aktualizacji, przez które SERPy zmieniły się dosłownie z dnia na dzień i które nie były nastawione na karanie bądź premiowanie za podejście do wytycznych wyszukiwarki. Wspomniane zmiany powinny nas wszystkich utwierdzić w przekonaniu, że nie można opierać biznesu tylko na 1 kanale ruchu (tu: bezpłatny ruch z Google), ale także aby jak najszybciej podążać za zmianami. W wielu przypadkach są one wprowadzane w pierwszej kolejności w USA (np. Pigeon Update wpływający na wyniki lokalne – można o nim doczytać w tym materiale), a dopiero po kilku miesiącach uzyskują zasięg globalny, więc możemy wtedy zareagować, zanim aktualizacja dotrze do naszego kraju.

Czy ktoś z Was ucierpiał mocno w wyniku wspomnianych tu aktualizacji? A może wręcz przeciwnie – pomogły one Waszym serwisom wybić się w SERPach?

KATEGORIE: Pozycjonowanie stron
Comments (11)

Dobre podsumowanie i kilka ciekawych uwag – np. z tym budowaniem widoczności w oparciu o Google+ (chociaż ciężko to jakoś miarodajnie monitorować).

Przy okazji, jako że pojawiłem się we wpisie jako przykład, chciałbym zaznaczyć, że ten Szymon Słowik od zumby na screenie z serpów to nie ja 😛

Google Zoo 🙂 i wszystko jasne.

Przykład dotyczący grupowania wyników „Nie mam pod ręką własnego przykładu, dlatego posłużę się screenem z SELand” masz i to wspaniały: http://sprawnymarketing.pl/kanibalizacja-slow-kluczowych/ w którym jest widoczne jak wyglądał Twój blog z tak zgrupowanymi wynikami. Tak jak piszesz, możliwość wyświetlania kilku wyników była dobra, ale z drugiej strony zapewne prowadziła do nadużyć z tworzeniem treści specjalnie pod dominację SERP-ów.

„ten Szymon Słowik od zumby na screenie z serpów to nie ja”
Hehe, też się nad tym zastanawiałam, ale od razu sprawdziłam 😉

Paweł, dzięki 🙂 Szukałam screenów na swoim blogu, a nie pamiętałam, że akurat ten jest na Sprawnym 😉

[…] które nie są związane z karaniem bądź premiowaniem za stosowane techniki pozycjonowania (temat opisany przeze mnie wczoraj). Również tutaj nie zabraknie […]

Ciekawe zestawienie. Swoją drogą, kiedy oglądam wyniki niektórych fraz, to mam wrażenie, że w jakimś zakresie przynajmniej, są one ustawiane losowo. No, bo jak wytłumaczyć skoki frazy o kilkadziesiąt pozycji z dnia na dzień (przez blisko dwa tygodnie)? W końcu następuje stabilizacja, przy czym nie przybyło jakoś szczególnie linków, nie wystąpiła dodatkowa optymalizacja strony, czy coś podobnego. I nie było to też zjawisko kanibalizacji, bo nie dotyczyło skoków w ramach adresów tej samej strony, tylko zupełnie innych.

I rozumiałbym, że zamieniam się pozycjami z jakimiś konkretnymi adresami w ramach powiedzmy dwudziestki, gdzie te wyniki jeszcze mogą być do siebie zbliżone (choć to też raczej marzenie, bo tak też nie jest nigdy, wystarczy popatrzeć na różnice choćby w optymalizacji). Tymczasem spadek np z poz 3 o 60-70 pozycji i nagły powrót na pozycję 4 lub 5, a potem spadek o 45 i powrót na 3 itd… Nie ma żadnej logiki.

Ciężko coś powiedzieć, nie znając strony i jej historii. Na pewno na początku pozycjonowania takie wahania są standardem i mogą występować dość długo, zanim pozycje się ustabilizują.

Jeśli strona przez długi okres miała stabilne pozycje i nagle zaczęła spadać i wracać na dawne miejsce, często okazuje się, że problem wynika z optymalizacji kilku podstron pod kątem tej samej frazy. Google w pewnym momencie zaczyna wariować i zmienia zdanie co do tego, który z adresów jest bardziej trafnym wynikiem, przez co raz wybiera mocniej podlinkowaną podstronę zasługującą na wyższą pozycję, a raz tę gorzej podlinkowaną.

hej, dzięki za informacje, o połowie nie wiedziałam 🙂 choć te reklamy dało się zauważyć – ich brak… ciekawe co dalej ale chyba nic dobrego nas nie czeka w perspektywie następnych kilku lat ?

Super, a już myślałem że takie wpisy jak Twój, to można tylko odnaleźć na zagranicznych serwisach o SEO a tu miła niespodzianka. Fajny artykuł przedstawia w dużym uproszczeniu to co jest istotne a zarazem zawiera najważniejsze informacje. Każdy nawet świeżo upieczony właściciel strony, bloga itd. znajdzie w nim ciekawe informacje. Moim zdaniem „wielkie G” jeszcze zaskoczy nas czymś większym w tym roku.

[…] Dobra optymalizacja strony przy użyciu odpowiednich słów kluczowych sama z siebie powinna zaowocować ruchem (jego wielkość będzie zależna od pozycji, wynikających z konkurencyjności poszczególnych fraz, branż etc.). Ponadto stanowi punkt wyjścia do działań związanych z linkowaniem. W trosce o bezpieczeństwo witryny (w kontekście kar za stosowanie praktyk niezgodnych z Wytycznymi dla webmasterów Google), jak i wygodę użytkowników serwisu, nie powinno się zaniedbywać odpowiedniej optymalizacji. Z drugiej strony pominięcie linkowania, jako bardzo ważnego czynnika pozycjonującego (czemu Google również nie zaprzecza), również nie jest dobrym pomysłem. W tym wszystkim ważna jest równowaga, monitorowanie i analityka ruchu, szukanie optymalnych rozwiązań i posiadanie planu B, gdyż kara od Google i spadek ruchu zawsze mogą nastąpić. Nikt nam nie daje żadnych gwarancji nawet w sytuacji, w której unikamy agresywnego linkowania (a nawet stosujemy się do zasad tzw. White Hat SEO). Pisała o tym Marta Gryszko na swoim blogu: Jakie zagrożenia czekają na strony WHS? […]

[…] W tym wszystkim ważna jest równowaga, monitorowanie i analityka ruchu, szukanie optymalnych rozwiązań i posiadanie planu B, gdyż kara od Google i spadek ruchu zawsze mogą nastąpić. Nikt nam nie daje żadnych gwarancji nawet w sytuacji, w której unikamy agresywnego linkowania (a nawet stosujemy się do zasad tzw. White Hat SEO). Pisała o tym Marta Gryszko na swoim blogu: Jakie zagrożenia czekają na strony WHS? […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Copyright 2005-2023 SEO blog Lexy. All Right Reserved.